Στην πρώτη θέση της παγκόσμιας κατάταξης παρέμεινε και το 2017 ο ελληνόκτητος στόλος αυξάνοντας το μερίδιό του έναντι των μεγαλύτερων ανταγωνιστών.
Σύμφωνα με στοιχεία της Petrofin Research, οι Έλληνες εφοπλιστές ελέγχουν έναν στόλο από 5.281 πλοία μεταφορικής ικανότητας 387.210.742 dwt, έναντι 5.230 πλοίων 361.934.047 dwt το 2016, παρουσιάζοντας αύξηση 7% ή 25.276.695 dwt.
Άλλα στοιχεία που δείχνουν την ενίσχυση του ελληνικού εφοπλιστικού κεφαλαίου είναι αφ’ ενός η συγκεντροποίηση που καταγράφεται με την μείωση των ναυτιλιακών εταιρειών σε 597 το 2017 από 638 το 2016 και αφ’ ετέρου η βελτίωση της μέσης ηλικίας του στόλου η οποία το 2017 βρίσκεται στα 11,85 χρόνια, έναντι 12,2 χρόνια το 2016.
Το μερίδιο του ελληνόκτητου στόλου σε μεταφορική ικανότητα dwt του παγκόσμιου στόλου ανήλθε το 2017 στο 16,72% έναντι 16,36% το 2016.
ΑΛΜΑΤΩΔΗΣ ΑΥΞΗΣΗ ΤΩΝ ΝΑΥΠΗΓΗΣΕΩΝ
Με αλματώδη αύξηση στις παραγγελίες νέων ναυπηγήσεων πλοίων μεταφοράς χύδην ξηρού φορτίου έκλεισε ο περασμένος χρόνος 2017, που σύμφωνα με στοιχεία της Vessealsvalue ανέρχονται σε 339 έναντι 40 το 2016. Από αυτά οι Έλληνες εφοπλιστές παρήγγειλαν 51 ενώ το 2016 δεν είχαν παραγγείλει κανένα πλοίο τέτοιου τύπου.
Συνολικά, το 2017 τοποθετήθηκαν παραγγελίες για 812 πλοία, 48,33 εκατ. gt και αξίας 34,9 δισ. δολ., έναντι 443 πλοίων, 16,56 εκατ. gt και 16,7 δισ. δολ. το 2016. Εκτός από τα 339 bulkers 20,48 εκατ. gtαξίας 10,83 δισ. δολ., τέθηκαν παραγγελίες για
294 δεξαμενόπλοια 18,51 εκατ. gt αξίας 13,42 δισ. δολ., 87 containerships 7,31 εκατ. gt αξίας 6,16 δισ. δολ., 11 πλοία μεταφοράς LNG αξίας 2,09 δισ. δολ. και 29 πλοία μεταφοράς LPG αξίας 1,4 δισ. δολ.
Την ίδια περίοδο, το 2017, οι αγοραπωλησίες μεταχειρισμένων πλοίων, σύμφωνα με τους Clarkson’s, ξεπέρασαν κάθε προηγούμενο ρεκόρ φθάνοντας τα 94 εκατ. dwt, με τους Έλληνες εφοπλιστές σε ρόλο πρωταγωνιστή τόσο στις αγορές όσο και στις πωλήσεις και δεύτερους τους Κινέζους.
Επιβεβαιώνεται και από τα παραπάνω στοιχεία ότι η κερδοφορία του εφοπλιστικού κεφαλαίου καλά κρατεί αλλά δεν φτάνει, όπως φαίνεται, να χορτάσει την ακόρεστη δίψα των Ελλήνων εφοπλιστών για μεγαλύτερα κέρδη και γι’ αυτό πιέζουν για ακόμα φθηνότερους ναυτεργάτες.
* Από την εφημερίδα “Ναυτεργατική” Φλεβάρης 2018