ΝΑΤΟ: Μόνιμη πυρηνική απειλή για τους λαούς – Τουρκικές απειλές μετά τις κυβερνητικές εξαγγελίες για τα 12 μίλια

ΑΝΤΑΓΩΝΙΣΜΟΙ ΚΑΙ ΣΧΕΔΙΑ ΠΟΥ ΜΥΡΙΖΟΥΝ ΜΠΑΡΟΥΤΙ

ΝΑΤΟ: Μόνιμη πυρηνική απειλή για τους λαούς 

Μόνιμη πυρηνική απειλή για τους λαούς αποτελεί το πάνοπλο και «ετοιμοπόλεμο» πυρηνικό οπλοστάσιο του ΝΑΤΟ, που οι δυνατότητές του εδώ και χρόνια αναβαθμίζονται, στο πλαίσιο της στρατηγικής του ιμπεριαλιστικού οργανισμού για το «πρώτο πυρηνικό πλήγμα», και με τα στελέχη της λυκοσυμμαχίας να διαμηνύουν με κάθε ευκαιρία, όλο και πιο συχνά τα τελευταία χρόνια, την αποφασιστικότητά τους να το χρησιμοποιήσουν όποτε χρειαστεί στην κόντρα με άλλα ιμπεριαλιστικά κέντρα, δείχνοντας μέχρι πού είναι διατεθειμένοι να φτάσουν οι ιμπεριαλιστές για να υπερασπιστούν τα συμφέροντα των μονοπωλίων τους.

Στις αρχές Ιούλη η Διακήρυξη της φετινής Συνόδου Κορυφής του ΝΑΤΟ – που φέρει φαρδιά πλατιά και την υπογραφή της κυβέρνησης ΣΥΡΙΖΑ – ΑΝΕΛ – προκαλούσε κυριολεκτικά ανατριχίλα με τις αναφορές της στα πυρηνικά στο άρθρο 35:

«Μετά τις αλλαγές στο περιβάλλον ασφαλείας, το ΝΑΤΟ έχει λάβει μέτρα για να διασφαλίσει ότι οι πυρηνικές αποτρεπτικές ικανότητές του θα παραμείνουν ασφαλείς και αποτελεσματικές», έλεγαν, ενώ, «απογειώνοντας» την υποκρισία, συνέχιζαν: «Οσο υπάρχουν πυρηνικά όπλα, το ΝΑΤΟ θα παραμείνει μια πυρηνική συμμαχία».

Σημείωναν ακόμα: «Οι στρατηγικές δυνάμεις της Συμμαχίας, ιδιαίτερα εκείνες των Ηνωμένων Πολιτειών, αποτελούν την υπέρτατη εγγύηση για την ασφάλεια των Συμμάχων. Οι ανεξάρτητες στρατηγικές πυρηνικές δυνάμεις του Ηνωμένου Βασιλείου και της Γαλλίας έχουν τον δικό τους αποτρεπτικό ρόλο και συμβάλλουν σημαντικά στη συνολική ασφάλεια της Συμμαχίας (…) Η αποτρεπτική στάση του ΝΑΤΟ βασίζεται επίσης στα πυρηνικά όπλα των Ηνωμένων Πολιτειών, τα οποία αναπτύσσονται στην Ευρώπη, και στις ικανότητες και την υποδομή που παρέχουν οι ενδιαφερόμενοι Σύμμαχοι (…) Η υποστηρικτική συμβολή των συμμετεχόντων στην προσπάθεια να διασφαλιστεί η όσο το δυνατόν ευρύτερη συμμετοχή στις συμφωνηθείσες ρυθμίσεις κατανομής των πυρηνικών φορτίων ενισχύει περαιτέρω αυτήν την αποστολή».

Η τελευταία αυτή αναφορά γεννά πρόσθετες ανησυχίες για το «φορτίο» που θα κληθούν να σηκώσουν, στο πλαίσιο του ΝΑΤΟικού καταμερισμού και με την κυβέρνηση να ζητάει επίμονα να αναλάβει ακόμα περισσότερες βρώμικες αποστολές, ο Αραξος, όπου όπως έχει επανειλημμένα καταγγείλει το ΚΚΕ έχουν προχωρήσει έργα αναβάθμισης της Αεροπορικής Βάσης για αποθήκευση εκεί «ειδικών» όπλων, ενώ την περασμένη άνοιξη την επισκέφτηκε και ο επικεφαλής Πυρηνικής Πολιτικής του ΝΑΤΟ, Φ. Φρέντρικσον, ή και άλλες τοποθεσίες στην Ελλάδα.

Πυρηνικός Σχεδιασμός

Σε ένα τέτοιο πλαίσιο, άλλωστε, αρχές Οκτώβρη έγινε στις Βρυξέλλες η Σύνοδος των υπουργών Αμυνας του ΝΑΤΟ, στο περιθώριο της οποίας συνεδρίασε και η Ομάδα Πυρηνικού Σχεδιασμού της λυκοσυμμαχίας, όπου η συζήτηση περιστράφηκε ξανά γύρω από την ενίσχυση του πυρηνικού οπλοστασίου της Ρωσίας και την απάντηση που σχεδιάζεται από ΝΑΤΟικής πλευράς, με στελέχη της αμερικανικής διπλωματίας να επαναφέρουν το δόγμα του «προληπτικού χτυπήματος» από μέρους του ΝΑΤΟ.

Ο ίδιος ο γγ του ΝΑΤΟ, Γ. Στόλτενμπεργκ, μιλώντας τότε σε δημοσιογράφους, δείχνοντας ξανά τη Ρωσία και τα νέα τέτοια οπλικά μέσα που όπως την κατηγορούν οι ΝΑΤΟικοί έχει αναπτύξει, είπε ότι ο Πυρηνικός Σχεδιασμός του ΝΑΤΟ «αποτελεί μέρος της δουλειάς μας για να διασφαλίσουμε ότι έχουμε τα κατάλληλα εργαλεία και τις διαδικασίες. Ετσι οι πυρηνικές δυνάμεις του ΝΑΤΟ παραμένουν ασφαλείς και αποτελεσματικές»…

Ο γγ του ΝΑΤΟ είχε, εξάλλου, σπεύσει προηγουμένως να καλύψει πλήρως τις δηλώσεις της πρέσβειρας των ΗΠΑ στο ΝΑΤΟ, Kέι Μπέιλι Χάτσινσον, που επαναφέροντας το δόγμα του «προληπτικού χτυπήματος», είπε ότι η Ουάσιγκτον παραμένει μεν προσηλωμένη σε μια διπλωματική λύση, αλλά θα εξετάσει ένα στρατιωτικό χτύπημα αν συνεχιστούν οι ρωσικές ενέργειες!

Βήμα – βήμα η επικίνδυνη κλιμάκωση με το βλέμμα στη Ρωσία

Τα πυρηνικά ήταν πάντα θέμα πρώτης προτεραιότητας για το ΝΑΤΟ. Τα τελευταία χρόνια, ωστόσο, το δολοφονικό αυτό «εργαλείο» που έχουν στη φαρέτρα τους οι ΝΑΤΟικοί, «εκσυγχρονίζεται» παραπέρα, το ίδιο και η επιθετική στρατηγική του ιμπεριαλιστικού οργανισμού σε ό,τι αφορά τη χρήση τους, παράλληλα με την όξυνση των ανταγωνισμών.

Ενδεικτικά, στη Σύνοδο της Λισαβόνας το Νοέμβρη του 2010, όπου μπήκε το «αγκωνάρι» για τη λεγόμενη «νέα στρατηγική αντίληψη του ΝΑΤΟ 2020» και για να λειτουργήσει το ΝΑΤΟ ως «πολιτικοστρατιωτικός οργανισμός», αποφασίστηκε ήδη από τότε ο εκσυγχρονισμός του πυρηνικού οπλοστασίου, της προετοιμασίας των αποκαλούμενων «προληπτικών πολέμων» και του «πρώτου πυρηνικού πλήγματος». Αποφασίστηκε ακόμα η επιτάχυνση της υλοποίησης του προγράμματος «αντιπυραυλικής προστασίας» με το βλέμμα στη Ρωσία.

Στη Σύνοδο Κορυφής του Σικάγο, το Μάη του 2012, εξετάστηκε η πορεία υλοποίησης των αποφάσεων της Συνόδου της Λισαβόνας και δόθηκε βάρος στην εξειδίκευση του ΝΑΤΟικού δόγματος περί «ασύμμετρων απειλών». Αποφασίστηκαν πρόσθετα μέτρα για την ενίσχυση της πυρηνικής υποδομής και μελετήθηκε παραπέρα το δόγμα της λεγόμενης «έξυπνης άμυνας».

Στον απόηχο της επέμβασης ΗΠΑ – ΕΕ στην Ουκρανία και της διαπάλης με τη Ρωσία, αλλά και των εξελίξεων σε Ιράκ και Συρία, όπου μαίνεται η ιμπεριαλιστική επέμβαση με την εμφάνιση του «Ισλαμικού Κράτους» ως στοιχείου της, η Σύνοδος Κορυφής στην Ουαλία το Σεπτέμβρη του 2014αποφάσισε τη σύσταση ΝΑΤΟικής Δύναμης Ετοιμότητας, ουσιαστικά ένα νέο εκστρατευτικό σώμα πολλών χιλιάδων ανδρών, με ικανότητα ταχύτατης ανάπτυξης και μόνιμη παρουσία στην Ανατολική Ευρώπη και στις χώρες της Βαλτικής, αλλά και ικανότητα μέσα σε 48 ώρες να αναπτύσσεται και να επεμβαίνει σε κάθε περιοχή του κόσμου.

Ενδεικτικό των αποφάσεων της Συνόδου της Ουαλίας, όπως και της κλιμάκωσης της ιμπεριαλιστικής αντιπαράθεσης, είναι το γεγονός ότι μετά από τη Σύνοδο το Ρωσικό Συμβούλιο Ασφαλείας ανακοίνωσε ότι αλλάζει το στρατιωτικό δόγμα της χώρας, «προκειμένου να ανταποκρίνεται στις νέες συνθήκες ασφαλείας, στην επέκταση του ΝΑΤΟ και την αμερικανική αντιπυραυλική Ασπίδα που θα εγκατασταθεί στην Ευρώπη…».

Στην ίδια γραμμή, στη Σύνοδο Κορυφής της Βαρσοβίας, τον Ιούλη του 2016, όπου ο Ελληνας πρωθυπουργός Αλ. Τσίπρας είχε και συνάντηση με τον τότε Αμερικανό Πρόεδρο Μπ. Ομπάμα, αποφασίστηκαν μεταξύ άλλων η ολοκλήρωση της εγκατάστασης και η λειτουργία της λεγόμενης «Αντιπυραυλικής Ασπίδας» με βάσεις στη Ρουμανία, στην Πολωνία, με τη ναυτική στήριξη και γενικότερες υποδομές που συνδέονται με τη χρήση πυρηνικών όπλων. Μάλιστα, στην Ανακοίνωση των Συμπερασμάτων της Συνόδου δηλωνόταν και τότε η ετοιμότητα του ΝΑΤΟ να χρησιμοποιήσει και πυρηνικά όπλα.

Ακολούθησε, ένα μόλις χρόνο μετά, το Μάη του 2017, η Σύνοδος στις Βρυξέλλες. Υποτίθεται έγινε για τα εγκαίνια των νέων γραφείων της λυκοσυμμαχίας και επισήμως παρουσιάστηκε «απλά» ως «Συνάντηση των Αρχηγών Κρατών και Κυβερνήσεων».

Ωστόσο, πάρθηκαν και σε αυτήν την περίπτωση σημαντικότατες αποφάσεις, όπως η επιτάχυνση και ολοκλήρωση της εφαρμογής των αποφάσεων της Βαρσοβίας με το βλέμμα στη Ρωσία, ενώ χαρακτηριστικός είναι ο απολογισμός του γγ του ΝΑΤΟ , Γ. Στόλτενμπεργκ, σε ό,τι αφορά τη συγκέντρωση ΝΑΤΟικών δυνάμεων σε Ανατολική και Κεντρική Ευρώπη, Βαλτική και Μαύρη Θάλασσα, σε συνδυασμό με την εγκατάσταση του συστήματος της «Αντιπυραυλικής Ασπίδας» στην περιοχή, λέγοντας ότι «από το 2014 προχωρήσαμε στη μεγαλύτερη ανάπτυξη δυνάμεών μας από την εποχή του Ψυχρού Πολέμου. Τριπλασιάσαμε τη σύνθεση της Δύναμης Ταχείας Αντίδρασης του ΝΑΤΟ σε 40.000 άνδρες. Συγκροτήσαμε 8 στρατηγεία στην Ανατολική Ευρώπη. Στις Βαλτικές Χώρες και την Πολωνία προωθήσαμε 4 πολυεθνικούς Σχηματισμούς Μάχης».

Θ. Μπ.

  • (Άρθρο στον «Ριζοσπάστη» του Σαββατο-Κύριακου 27-28/10/2018)

Τουρκικές απειλές μετά τις κυβερνητικές εξαγγελίες για τα 12 μίλια

 Η ανακοίνωση από τον πρώην ΥΠΕΞ Ν. Κοτζιά – κατά την τελετή παράδοσης και παραλαβής στον πρωθυπουργό Αλ. Τσίπρα – για επέκταση της αιγιαλίτιδας ζώνης στο Ιόνιο στα 12 ναυτικά μίλια με Προεδρικό Διάταγμα που έχει προετοιμαστεί και τα περί «επέκτασης των συνόρων της Ελλάδας» προκάλεσαν την αντίδραση της τουρκικής κυβέρνησης και την εκτόξευση νέων απειλών και αμφισβήτησης των κυριαρχικών δικαιωμάτων της Ελλάδας. Μετά από σύσκεψη του πρωθυπουργού στο ΥΠΕΞ, το βράδυ της Τρίτης 23/10, διοχετεύεται ότι το ζήτημα της αιγιαλίτιδας ζώνης θα έρθει στη Βουλή με νομοσχέδιο.

Σε απάντηση, το τουρκικό υπουργείο Εξωτερικών κάλεσε την ίδια μέρα τον Έλληνα πρέσβη στην Άγκυρα, Πέτρο Μαυροειδή, και ο εκπρόσωπός του υπουργείου, Χαμί Ακσόι, δήλωσε με κατηγορηματικό τρόπο: «Δεν θα ανεχτούμε κανένα βήμα στο Αιγαίο που δεν στηρίζεται στην κοινή συναίνεση ανάμεσα στις δύο χώρες που έχουν απέναντι ακτές. Η διακήρυξη της Τουρκικής Εθνοσυνέλευσης του Ιούλη του 1995 (σ.σ. πρόκειται για την κήρυξη πολέμου – casus belli στην Ελλάδα αν επεκτείνει τα 12 ναυτικά μίλια) περιέχει την απαραίτητη πολιτική προειδοποίηση, που έχει ισχύ και σήμερα. Τις θέσεις μας και τις προειδοποιήσεις μας τις εκφράσαμε και στον πρέσβη της Ελλάδας».

Σύμφωνα με την εφημερίδα «Χουριέτ», το τουρκικό ΥΠΕΞ απείλησε ότι «η Τουρκία, χωρίς να λάβει υπόψη τις αντιδράσεις που θα προκύψουν από τη διεθνή κοινότητα, θα το θεωρήσει οπωσδήποτε αιτία πολέμου και θα κάνει αμέσως στρατιωτική επέμβαση», σε περίπτωση επέκτασης της αιγιαλίτιδας στα 12 ναυτικά μίλια.

Απαντώντας στην τουρκική πλευρά, το ελληνικό υπουργείο Εξωτερικών, με ανακοίνωση του εκπροσώπου του, Α. Γεννηματά, ανέφερε: «Η επέκταση της αιγιαλίτιδας ζώνης αποτελεί νόμιμο και αναφαίρετο κυριαρχικό δικαίωμα της Ελλάδος, σύμφωνα με το διεθνές δίκαιο. Η σχετική απόφαση για επέκταση εναπόκειται αποκλειστικά στην Ελλάδα, η οποία έχει το δικαίωμα να επεκτείνει τα χωρικά της ύδατα όποτε και όπως η ίδια κρίνει. Το δικαίωμα αυτό ισχύει απαρεγκλίτως και δεν τίθεται υπό αμφισβήτηση ή υπό διαπραγμάτευση με τρίτους. Το αυτό ισχύει ασφαλώς για όλη την επικράτεια».

Το γαϊτανάκι των δηλώσεων συνεχίστηκε την Παρασκευή 26/10, όταν ο εκπρόσωπος του τουρκικού ΥΠΕΞ Χαμί Ακσόι δήλωσε ότι «δε θα λάβουμε συμβουλές από την Ελλάδα σχετικά με τεχνικές οριοθέτησης», απαντώντας σε ανακοίνωση του ελληνικού ΥΠΕΞ που ανέφερε ότι «η οριοθέτηση της ελληνικής ΑΟΖ θα καθοριστεί βάσει του διεθνούς Δικαίου» και «όχι λαμβάνοντας υπόψη ανυπόστατες και αυθαίρετες θέσεις που υιοθετεί η παραβάτης του διεθνούς Δικαίου Τουρκία». Παράλληλα, ο Τούρκος υπουργός Άμυνας Χουλούσι Ακάρ παρουσίασε και χάρτες, με τις πάγιες διεκδικήσεις και αμφισβητήσεις της Τουρκίας σε Αιγαίο και Μεσόγειο.

Για τα ζητήματα Διεθνούς Δικαίου της Θάλασσας

Η Διεθνής Σύμβαση για το Δίκαιο της Θάλασσας, του 1982, προβλέπει ότι η αιγιαλίτιδα ζώνη (εθνικά χωρικά ύδατα) μπορεί να επεκτείνεται μέχρι τα 12 ναυτικά μίλια, και στη ζώνη αυτή η κάθε χώρα ασκεί πλήρη κυριαρχία. Για τη δε υφαλοκρηπίδα ορίζεται ότι αφορά την εκμετάλλευση του βυθού και του υπεδάφους του, ενώ η Αποκλειστική Οικονομική Ζώνη (ΑΟΖ) καλύπτει όλες τις οικονομικές δραστηριότητες που μπορούν να αναπτυχθούν στα υπερκείμενα ύδατα (π.χ. αλιεία, πλατφόρμες άντλησης, πλατφόρμες συντήρησης και επισκευών πλοίων, δίαυλοι).

Η θέση του ΚΚΕ

Για τα θέματα των κυριαρχικών δικαιωμάτων το ΚΚΕ έχει ξεκάθαρη θέση εδώ και χρόνια και έχει καταδικάσει την απαράδεκτη απειλή πολέμου (casus belli) εκ μέρους της Τουρκίας στην περίπτωση που η Ελλάδα επεκτείνει την αιγιαλίτιδα ζώνη πέραν των 6 ν.μ. που είναι σήμερα. Οπως σημείωσε ο ΓΓ της ΚΕ του ΚΚΕ, Δ. Κουτσούμπας, στην ομιλία του την Τρίτη 23/10 στη συγκέντρωση της ΚΟ Αττικής ενάντια στις ΝΑΤΟικές βάσεις:

«Το ότι το ΝΑΤΟ και η ΕΕ δεν αποτελούν εγγύηση, δεν χρειάζεται να πάμε πολύ μακριά για να το δούμε.

Δείτε τι γίνεται στα Ελληνοτουρκικά, όπου η Τουρκία, που είναι υποτίθεται «σύμμαχός» μας στο ΝΑΤΟ, απειλεί την Ελλάδα με πόλεμο, εάν αυτή εφαρμόσει το Διεθνές Δίκαιο της Θάλασσας.

Εχει «γκριζάρει» το μισό Αιγαίο, όπου το ΝΑΤΟ δεν αναγνωρίζει σύνορα, ενισχύοντας έτσι τις τουρκικές διεκδικήσεις, που εκδηλώνονται στο πλαίσιο των ανταγωνισμών των αστικών τάξεων.

Η επιθετικότητα της Τουρκίας στοχεύει στην προώθηση των συμφερόντων της τουρκικής αστικής τάξης, των μεγάλων οικονομικών ομίλων, να ελέγξουν τις πλουτοπαραγωγικές πηγές σε μια περιοχή όπου ανακαλύπτονται κοιτάσματα ενεργειακού πλούτου.

Η αναγγελία ΝΑVTEX που εξέδωσε πρόσφατα η Τουρκία, με την οποία δεσμεύει τη θαλάσσια περιοχή που περιλαμβάνει τα «οικόπεδα» 4 και 5 της κυπριακής ΑΟΖ και μέρος της ελληνικής υφαλοκρηπίδας, μέχρι το Φλεβάρη του 2019, και η έξοδος του ερευνητικού πλοίου «Μπαρμπαρός», συνοδεία πολεμικών πλοίων, προκαλούν μεγάλες ανησυχίες.

Η κυβέρνηση, υπηρετώντας τα σχέδια της εγχώριας αστικής τάξης, έχει τεράστιες ευθύνες, γιατί εφησυχάζει το λαό, πότε με τις δήθεν «στρατηγικές σχέσεις» της χώρας με τις ΗΠΑ και το Ισραήλ, που δήθεν αποτελούν «ασπίδα», και πότε εφευρίσκοντας προσχήματα περί καλυτέρευσης των ελληνοτουρκικών σχέσεων, αν και μέρα παρά μέρα διαψεύδεται από τις διαρκείς απειλές Ερντογάν για τα σύνορα και τα κυριαρχικά δικαιώματα της χώρας, αλλά και της Κύπρου.

Και μιας και μιλάμε για τα κυριαρχικά δικαιώματα της χώρας, θέλουμε να σημειώσουμε τα εξής: Το ΚΚΕ έχει τοποθετηθεί εδώ και καιρό για το θέμα της αιγιαλίτιδας ζώνης και της ΑΟΖ, στη βάση της εφαρμογής του Δικαίου της Θάλασσας, που προβλέπει το δικαίωμα επέκτασης της αιγιαλίτιδας ζώνης στα 12 ναυτικά μίλια. Κι αυτό ισχύει και για την Ελλάδα.

Μας κάνει εντύπωση, όμως, ότι τέτοια σοβαρά θέματα τίθενται με επικοινωνιακό τρόπο, στο πόδι, κατά τη διάρκεια μιας υπουργικής παράδοσης – παραλαβής.

Τα θέματα αυτά, που έχουν διεθνείς διαστάσεις κι έχουν βρεθεί στο επίκεντρο απειλών και αντιπαραθέσεων, απαιτούν μεγάλη προσοχή, πορεία απεμπλοκής από τους σχεδιασμούς των ιμπεριαλιστών, που αξιοποιούν αυτά τα ζητήματα ανάλογα με το τι εξυπηρετεί τα συμφέροντά τους κάθε φορά.

Σε κάθε περίπτωση, ο λαός μας δεν πρέπει να εφησυχάζει, γιατί η πολιτική της κυβέρνησης, που υπηρετεί αυτούς τους σχεδιασμούς και είναι σήμερα όμηρος των αμερικανοΝΑΤΟικών συμφερόντων, βάζει τη χώρα σε περιπέτειες και δεν μπορεί να εγγυηθεί τα κυριαρχικά δικαιώματα».

  • Αναδημοσίευση από τον «Ριζοσπάστη» του Σαββατο-Κύριακου 27-28/10/2018