ΚΥΒΕΡΝΗΤΙΚΑ ΜΕΤΡΑ ΓΙΑ ΤΗ ΣΑΜΟΘΡΑΚΗ : Δεδομένες οι παχυλές επιδοτήσεις και τα προνόμια των εφοπλιστών

«Στάχτη στα μάτια» η «αυστηροποίηση» του διαγωνισμού για την επιδοτούμενη σύνδεση με Αλεξανδρούπολη.

Νέο επεισόδιο στον εμπαιγμό των κατοίκων και των επισκεπτών της Σαμοθράκης, που έζησαν τον πολυήμερο αποκλεισμό με ευθύνη κυβέρνησης και εφοπλιστών, προστέθηκε με τη χτεσινή ευρεία κυβερνητική σύσκεψη για το θέμα.

Η ΝΔ, επιχειρώντας να χρυσώσει το χάπι όχι μόνο για την περίπτωση της Σαμοθράκης, αλλά και για όλους τους νησιώτες που είναι όμηροι στο κυνήγι του κέρδους των εφοπλιστών χειμώνα – καλοκαίρι, ανακοίνωσε χτες «μέτρα» για την ακτοπλοϊκή σύνδεση του νησιού, που σε καμιά περίπτωση δεν δίνουν μόνιμη λύση στο πρόβλημα, πολύ περισσότερο δεν απαντάνε στην ανάγκη του λαού της περιοχής για τακτική, φτηνή και ασφαλή ακτοπλοϊκή σύνδεση.

Συγκεκριμένα, στη σύσκεψη όπου προήδρευσε ο υπουργός Επικρατείας, Γιώργος Γεραπετρίτης, και συμμετείχαν οι υπουργοί Εσωτερικών, Υποδομών και Μεταφορών, Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής, Τουρισμού και άλλοι παράγοντες, αποφασίστηκε μεταξύ άλλων «η εξασφάλιση της απρόσκοπτης τακτικής ακτοπλοϊκής σύνδεσης του νησιού με την Αλεξανδρούπολη, μέχρι 31/10/2019, οπότε και λήγει η παρούσα σύμβαση».

Βέβαια, το γεγονός ότι δεν ανακοινώθηκε ο τρόπος που θα εξασφαλιστεί η «απρόσκοπτη σύνδεση» παραπέμπει σε παρασκηνιακά παζάρια με τους εφοπλιστές, που ευθύνονται για το πρόβλημα, προκειμένου να καλύψουν με το αζημίωτο τη γραμμή, μέχρι τη λήξη της παρούσας σύμβασης.

Σε ό,τι αφορά το πλαίσιο των συμβάσεων με τις ακτοπλοϊκές εταιρείες, τηρώντας ευλαβικά το σημερινό καθεστώς των επιδοτήσεων στους εφοπλιστές, η κυβερνητική σύσκεψη περιορίστηκε στην αναγγελία «βελτιστοποίησης του πλαισίου προκήρυξης για τις συμβάσεις που αφορούν στις άγονες γραμμές με καλύτερα πλοία, συμπεριλαμβανομένης της δυνατότητας πλοίου αντικατάστασης».

Πρόκειται για ωμή κοροϊδία, αφού με τον φερετζέ των «αυστηρότερων» τάχα όρων, νομιμοποιείται στη συνείδηση των λαϊκών στρωμάτων της περιοχής και διαιωνίζεται το καθεστώς των επιδοτήσεων και των άλλων προνομίων στους εφοπλιστές, που ευθύνονται για το σημερινό αδιέξοδο.

Επιπλέον (ξανα)αναγγέλθηκαν έργα, όπως εργασίες καθαρισμού και αναβάθμισης των λιμένων Καμαριώτισσας και Θερμών, κονδύλια για αντιπλημμυρικά έργα που είχαν εξαγγελθεί μετά τις καταστροφές του Σεπτέμβρη του 2017, συντήρηση οδικού δικτύου κ.λπ.

Με άλλα λόγια, αναγγέλλονται ξανά έργα που θα έπρεπε να έχουν προχωρήσει εδώ και χρόνια, αφορούν άμεσα το λαό και την καθημερινότητά του, αλλά παραπέμπονται στις καλένδες, έχοντας την τύχη παρόμοιων υποδομών που δεν συνδέονται με την κερδοφορία επιχειρηματικών ομίλων.

Και προφανώς, δεν θίγεται ούτε στο ελάχιστο το καθεστώς των παχυλών επιδοτήσεων των εφοπλιστών από το ξεζούμισμα του λαού, ούτε και τα πανάκριβα εισιτήρια, που χαρατσώνουν κατοίκους και τουρίστες, κάνοντας απαγορευτικό το ταξίδι για τη λαϊκή οικογένεια.

Υπηρετώντας όλο το παραπάνω αντιδραστικό καθεστώς, η κυβέρνηση σερβίρει στο λαό μια «βελτιστοποίηση του πλαισίου» και μια «διερεύνηση των αιτιών της διακοπής των δρομολογίων, που δημιούργησαν το πρόβλημα», με τον υπουργό Ναυτιλίας να καλεί σε «απολογία» τον ανάδοχο.

Σε όλα τα παραπάνω, η κυβέρνηση πρόσθεσε και εξαγγελίες για την ενίσχυση της τουριστικής κίνησης στο νησί με προσέλκυση Ρουμάνων τουριστών (που αποτελούν περίπου το 1/3 των επισκεπτών), κατόπιν συνεννόησης του υπουργείου Τουρισμού με το γραφείο του ΕΟΤ στη Ρουμανία, και μεσοπρόθεσμα με τη δρομολόγηση νέας ακτοπλοϊκής γραμμής, Σαμοθράκης – Αλεξανδρούπολης – Λήμνου.

Να σημειωθεί ότι το απόγευμα έγινε νέα σύσκεψη για το θέμα της Σαμοθράκης, με τη συμμετοχή των τοπικών φορέων.

  • Στο μεταξύ, νέα ταλαιπωρία δοκίμασαν χτες επιβάτες πλοίου. Πρόκειται για το ταχύπλοο επιβατηγό «Supercat», που με 214 επιβάτες παρέμεινε στο λιμάνι της Μήλου αφού απαγορεύτηκε ο απόπλους του λόγω μηχανικής βλάβης. To πλοίο κατέπλευσε στο νησί στις 11.20 αντί στις 10.15 που ήταν προγραμματισμένο.

Πολύμορφες και προκλητικές οι «διευκολύνσεις»
  • Αποκαλυπτικά στοιχεία, που δείχνουν τη διαχρονική στήριξη από όλες τις κυβερνήσεις στο εφοπλιστικό κεφάλαιο.

Την πολύμορφη κρατική στήριξη του εφοπλιστικού κεφαλαίου, πέρα από τις δεκάδες φοροαπαλλαγές που απολαμβάνει, παρουσίασε σε εκτενές ρεπορτάζ ο «Ριζοσπάστης του Σαββατοκύριακου» στις 10 – 11 Αυγούστου. Θυμίζουμε ορισμένα απ’ όσα κατέγραφε η εφημερίδα μας:

— Η άμεση επιδότηση για τις «άγονες γραμμές» προβλέπεται όπως πέρυσι, να αγγίξει τα 120 εκατ. ευρώ. Και σαν να μην έφταναν αυτά, στις 27/6/2018 η κυβέρνηση του ΣΥΡΙΖΑ πέρασε νομοθετική ρύθμιση που προβλέπει ότι τα εκατομμύρια ευρώ επιδότησης που παίρνουν οι εφοπλιστές κάθε χρόνο για τις «άγονες γραμμές» «δεν εκχωρούνται, δεν κατάσχονται, δεν υπόκεινται σε κανενός είδους παρακράτηση και δεν συμψηφίζονται σε τυχόν οφειλές αυτών (σ.σ. των εταιρειών) προς το Δημόσιο ή τα ασφαλιστικά ταμεία»! Κατά τον ίδιο τρόπο, το λεγόμενο «μεταφορικό ισοδύναμο», που είναι έμμεση επιδότηση στους εφοπλιστές, προβλέπεται από φέτος (2019) να φτάσει τα 150 εκ. ευρώ, χωρίς αυτό να σημαίνει ότι δεν μπορεί να αυξηθεί.

— Η κρατική στήριξη και για την ανανέωση του γερασμένου στόλου των εφοπλιστών αναγγέλθηκε από την κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ και επιβεβαιώθηκε από τον σημερινό υπουργό Ναυτιλίας της ΝΔ, στο όνομα της προσαρμογής των πλοίων στη χρήση των αποθειωμένων καυσίμων. Σύμφωνα με πληροφορίες, είχε ήδη συμφωνηθεί η χρηματοδότηση για τις νέες ναυπηγήσεις να γίνει με μορφή ΣΔΙΤ (Σύμπραξη Δημόσιου – Ιδιωτικού Τομέα), αλλά και δανειοδότηση με εγγυητή το Δημόσιο.

— Η άγρια εκμετάλλευση των ναυτεργατών φέρει τη σφραγίδα διαχρονικά όλων των κυβερνήσεων, με βάση και τις σχετικές Οδηγίες και κατευθύνσεις της ΕΕ: Η κυβέρνηση ΝΔ – ΠΑΣΟΚ ψήφισε το νόμο 4262/2014, που προβλέπει «επιχειρησιακές συμβάσεις εργασίας» για την επιβατηγό ναυτιλία. Η κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ ψήφισε το νόμο 4504/2017, που καταργεί την υποχρέωση των εφοπλιστών πριν από κάθε δρομολογιακή περίοδο να εξοφλούν (πέρα από τους βασικούς μισθούς) όσα έχει ενσωματωμένα ο μισθός (υπερωρίες, Δώρα γιορτών, κυριακάτικες αργίες κ.ά.) και προβλέπονται από τη ΣΣΕ. Επίσης, η κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ, με την ψήφο και της ΝΔ, του ΠΑΣΟΚ και των άλλων αστικών κομμάτων, ενσωμάτωσε στην ελληνική νομοθεσία την Οδηγία 2105/1794 της ΕΕ, ανοίγοντας την πόρτα για ομαδικές απολύσεις στα καράβια. Ακόμα, παραμένει σε πλήρη ισχύ ο νόμος της κυβέρνησης ΝΔ – ΠΑΣΟΚ που δίνει τη δυνατότητα στους εφοπλιστές ουσιαστικά να καθορίζουν κατά την κρίση τους την οργανική σύνθεση των επιβατηγών πλοίων.

— Από το 2013 έχει ουσιαστικά καταργηθεί η 10μηνη δρομολόγηση και επάνδρωση των ακτοπλοϊκών πλοίων, αφού η κυβέρνηση ΝΔ – ΠΑΣΟΚ πέρασε νόμο, τον οποίο διατήρησε η κυβέρνηση του ΣΥΡΙΖΑ, που προβλέπει τη δρομολόγηση των ταχύπλοων από 7 μήνες το χρόνο σε 4 και δόθηκε η δυνατότητα στις ακτοπλοϊκές εταιρείες να δρομολογούν δεύτερο πλοίο στην ίδια γραμμή, μόνο για δύο μήνες το χρόνο, αντί του υποχρεωτικού δεκάμηνου που ίσχυε έως τότε.

— Τα εισιτήρια τραβάνε σταθερά την ανηφόρα, παρά τις πολύμορφες κρατικές επιδοτήσεις. Οι εφοπλιστές με τις ευλογίες όλων των κυβερνήσεων αυξάνουν κάθε τόσο τις τιμές, ενώ στις 25 Απρίλη επέβαλαν και νέα αύξηση έως και 7,5%.

ΚΚΕ: Τα κέρδη και η ασυδοσία του εφοπλιστικού κεφαλαίου μένουν στο απυρόβλητο

Σε ανακοίνωσή του, το Γραφείο Τύπου της ΚΕ του ΚΚΕ αναφέρει για τα μέτρα που ανακοίνωσε η κυβέρνηση για την ακτοπλοϊκή σύνδεση Αλεξανδρούπολης – Σαμοθράκης:

«Τα μέτρα που ανακοίνωσε η κυβέρνηση για τη Σαμοθράκη, όχι μόνο δεν αποτελούν ανάσα έστω και προσωρινή για τον πληθυσμό του νησιού και ιδιαίτερα για τους αυτοαπασχολούμενους και εργαζόμενους, αλλά επί της ουσίας αναπαράγουν την ίδια κατάσταση που θα συνεχίζει να γεννάει καθυστερήσεις και ταλαιπωρία, αφού το κέρδος και η ασυδοσία του εφοπλιστικού κεφαλαίου μένουν στο απυρόβλητο.

Η κυβέρνηση μιλάει για απρόσκοπτη σύνδεση του νησιού μέχρι τον νέο διαγωνισμό τον Οκτώβρη, χωρίς όμως να απαντάει συγκεκριμένα με ποιο τρόπο θα επιτευχθεί. Τα ίδια έλεγε όταν παρουσιάστηκε το πρόβλημα, κάθε μέρα υποσχόταν πλοίο και πλοίο δεν φαινόταν στη Σαμοθράκη.

Υπόσχεται οριστική λύση στο πρόβλημα από τον Οκτώβρη με τη νέα σύμβαση, με εφεδρικό πλοίο στον εφοπλιστή που θα κερδοφορεί από τη γραμμή, ενώ αυτό στην ουσία υπήρχε. Παράλληλα συντηρεί το απαράδεκτο πλαίσιο που αφήνει να νηολογούνται «σαπάκια» σε όλο το Αιγαίο, πλοία κακοσυντηρημένα, γερασμένα, με μηδενικό έλεγχο από το κράτος, με εξαντλητικά ωράρια για τους ναυτεργάτες. Είναι χαρακτηριστικό το παράδειγμα πως στη συγκεκριμένη περίπτωση τρία πλοία το ένα πίσω από το άλλο πάθαιναν βλάβη.

Το ζήτημα του καθαρισμού των λιμανιών που υπόσχεται πως θα λύσει η κυβέρνηση, υπάρχει ως πρόβλημα από το 2014, με master plan και μελέτες που έμειναν στα χαρτιά γιατί δεν ήταν προτεραιότητα οι ανάγκες των νησιωτών κατοίκων. Ακόμη και τώρα η κυβέρνηση δεν δεσμεύεται συγκεκριμένα για το πότε θα ολοκληρωθεί ο καθαρισμός των λιμανιών.

Τα αντιπλημμυρικά έργα που δεν ξεκίνησαν ποτέ και σήμερα δίνεται δέσμευση για την έναρξή τους, έχουν εξαγγελθεί εδώ και καιρό, ζήτημα το οποίο το ΚΚΕ έχει αναδείξει πάμπολλες φορές με παρεμβάσεις στη Βουλή και όχι μόνο, ενώ ακόμη εκκρεμούν αποκαταστάσεις του οδικού δικτύου και έργα που είναι αναγκαία για την οριστική αντιμετώπιση των προβλημάτων που απαιτούν γενναία χρηματοδότηση.

Τέλος, η ζημιά από τις ακυρώσεις επισκεπτών στη Σαμοθράκη δεν λύνεται με μέτρα όπως η προσέλκυση τουριστών την τελευταία στιγμή από διάφορες χώρες. Απαιτείται άμεσα η αποζημίωση των επαγγελματιών, το πάγωμα χρεών προς Δημόσιο και τράπεζες, η φοροελάφρυνση, ακόμη και η έκτακτη στήριξή τους.

Χρειάζεται άμεσα:

— Να εξασφαλιστεί η συνεχόμενη σύνδεση του νησιού με την ηπειρωτική Ελλάδα με ασφαλή και σύγχρονη ακτοπλοϊκή συγκοινωνία, με πληρώματα με πλήρη εργασιακά δικαιώματα, με ευθύνη του κράτους, ώστε να λάβει τέλος η χρόνια ταλαιπωρία.

— Να υπάρχει μέριμνα για την τροφοδοσία και την παροχή φαρμάκων στο νησί σε κάθε περίπτωση με ευθύνη της πολιτείας.

— Να αποζημιωθούν οι επαγγελματίες του νησιού, οι οποίοι μέσα στην τουριστική περίοδο έχουν δεχτεί μεγάλο πλήγμα από τις ακυρώσεις των επισκεπτών.

— Να συνταχθούν μελέτες και να πραγματοποιηθούν τεχνικά έργα για την ανακατασκευή και τον εκσυγχρονισμό των λιμανιών του νησιού (Καμαριώτισσα και Θέρμα), που να τα καθιστούν κατάλληλα για την εξυπηρέτηση των σύγχρονων αναγκών των κατοίκων και των επισκεπτών.

Σε κάθε περίπτωση χρειάζεται να είναι διασφαλισμένη η σύνδεση με την ηπειρωτική χώρα αλλά και διανησιωτικά να υπάρχει ακτοπλοϊκή σύνδεση με ασφάλεια, χαμηλό κόστος για τους επιβάτες και να υλοποιείται με αποκλειστική ευθύνη του κράτους. Γι’ αυτό οι εργαζόμενοι, οι αυτοαπασχολούμενοι της Σαμοθράκης δεν πρέπει να δείξουν καμιά ανοχή στην πολιτική που τους έχει εγκαταλείψει, που λεηλατεί τη ζωή και το εισόδημά τους. Να μη δεχτούν τα μέτρα – ασπιρίνη της κυβέρνησης, να παλέψουν για άμεση αποκατάσταση της ζημιάς που έχουν υποστεί για να μη ζήσουν ξανά μια από τα ίδια».

Απαράδεκτη κατάσταση με ευθύνη των κυβερνήσεων

Σε προηγούμενο σχόλιό του, το Σάββατο 17 Αυγούστου, το Γραφείο Τύπου της ΚΕ του ΚΚΕ ανέφερε για την απαράδεκτη κατάσταση των ακτοπλοϊκών γραμμών στη Σαμοθράκη: «Η αδιανόητη ταλαιπωρία χιλιάδων επισκεπτών και κατοίκων της Σαμοθράκης αποκαλύπτει την απαράδεκτη κατάσταση που έχει διαμορφώσει το κυνήγι του κέρδους στην ακτοπλοΐα, με τους νόμους όλων των κυβερνήσεων, που ενώ επιδοτούν τους εφοπλιστές για τα δρομολόγιά τους στα νησιά, αυτά μένουν αποκλεισμένα το χειμώνα και το καλοκαίρι, ενώ επιβάτες και νησιώτες πληρώνουν πανάκριβα εισιτήρια. Οσο για τις αλληλοκατηγορίες ΝΔ – ΣΥΡΙΖΑ, στόχο έχουν να μείνουν στο απυρόβλητο οι εφοπλιστές, που και οι δύο ολόπλευρα στήριξαν και στηρίζουν».

  • Από τον «Ριζοσπάστη» της Τρίτης 20/8/2019