ΑΚΤΟΠΛΟΪΑ: Εξαντλητικά ωράρια για τους ναυτεργάτες και το χειμώνα

«Καμπανάκι» κινδύνου για την προστασία της ζωής επιβατών και ναυτεργατών σημαίνουν τα ναυτεργατικά σωματεία ΠΕΜΕΝ, ΣΤΕΦΕΝΣΩΝ και ΠΕΕΜΑΓΕΝ, καθώς οι εφοπλιστές των επιβατηγών πλοίων συνεχίζουν να παραβιάζουν τις Συλλογικές Συμβάσεις και τις ώρες ανάπαυσης των ναυτεργατών και το χειμώνα, εξαντλώντας πληρώματα και πλοία για την αύξηση της κερδοφορίας τους.

Στις γραμμές για Ζάκυνθο – Κεφαλονιά

Χαρακτηριστικό παράδειγμα είναι τα δρομολόγια που έχει κοινοποιήσει η ναυτιλιακή εταιρεία «IONIAN GROUP» αυτήν την περίοδο για τα Ε/Γ-Ο/Γ πλοία της «MARE DI LEVANTE» και «FIOR DI LEVANTE».

Όπως επισημαίνουν τα σωματεία, «στη γραμμή Κυλλήνη – Ζάκυνθος το πλοίο «MARE DI LEVANTE» εκτελεί 4 δρομολόγια καθημερινά (σε περίπτωση μεταφοράς καυσίμων 5), από Δευτέρα μέχρι Σάββατο, από τις 05:30 έως τις 20:30. Κυριακές – αργίες από 07:30 έως 20:30. Προσθέτοντας το χρόνο προετοιμασίας του πλοίου και αποκατάστασης με τη λήξη δρομολογίων, το αποτέλεσμα είναι οι ναυτεργάτες να υπερβαίνουν τις 117 ώρες εργασίας εβδομαδιαίως»!

Αντίστοιχα είναι τα δρομολόγια και τα ωράρια του πλοίου «FIOR DI LEVANTE» που εκτελεί στη γραμμή Κυλλήνη – Κεφαλονιά, καθώς και αυτό εκτελεί 4 δρομολόγια καθημερινά, από Δευτέρα μέχρι Σάββατο, ξεκινώντας στις 5:15 το πρωί έως τις 20:30 το βράδυ. Ενώ Κυριακές – αργίες εκτελεί δρομολόγια από τις 7 το πρωί έως τις 20:30 το βράδυ. Δηλαδή και εδώ οι ώρες εργασίας ξεπερνούν στις 117 ώρες τη βδομάδα.

Τα σωματεία προειδοποιούν ότι τα εξαντλητικά δρομολόγια σε συνδυασμό με τις οργανικές συνθέσεις που δεν καλύπτουν πλήρως τις ανάγκες των πλοίων, παραβιάζουν τη Διεθνή Σύμβαση Εργασίας 180/1996 και το ΠΔ 152/2003, που καθορίζουν τις ώρες εργασίας και ανάπαυσης των ναυτεργατών. Όπως υπογραμμίζουν, είναι «σοβαρός ο κίνδυνος της ασφάλειας της ανθρώπινης ζωής στη θάλασσα».

Στις πορθμειακές γραμμές Θάσου – Καβάλας

Παρόμοια είναι η κατάσταση που αντιμετωπίζουν οι ναυτεργάτες στα πλοία των πορθμειακών γραμμών Θάσου – Κεραμωτής και Πρίνου – Καβάλας.

Τα τρία ταξικά ναυτεργατικά σωματεία έχουν δημοσιοποιήσει καταγγελίες του Ενιαίου Συνδικάτου Ναυτεργατών Ν. Καβάλας σύμφωνα με τις οποίες και εδώ οι εφοπλιστές παραβιάζουν ΣΣΕ και ωράρια εργασίας.

Σύμφωνα με τις καταγγελίες αυτές, οι τρεις ναυτιλιακές εταιρείες με 12 δρομολογημένα πλοία στις παραπάνω πορθμειακές γραμμές, επιβάλλουν σε βάρος των πληρωμάτων εξαντλητικά ωράρια και 7 μέρες δουλειά τη βδομάδα, αφού δεν τους δίνονται ούτε τα ρεπό που προβλέπονται στη ΣΣΕ, με αποτέλεσμα την εξάντλησή τους. Επιπρόσθετα, στα λιμάνια των πορθμείων, οι θέσεις πρόσδεσης και ασφάλισης των πλοίων είναι ανεπαρκείς ή ημιτελείς, δηλαδή δεν έχουν ολοκληρωθεί τα απαιτούμενα έργα. Αυτό έχει ως συνέπεια πλοία μετά την ολοκλήρωση των δρομολογίων τους να δένουν σε άλλα απομακρυσμένα λιμάνια, επιτείνοντας έτσι την ταλαιπωρία των ναυτεργατών. Σε αυτό να προστεθεί ότι με τη νέα χρονιά οι εταιρείες ετοιμάζονται να φέρουν άλλα 4 πλοία.

Το Ενιαίο Συνδικάτο Ναυτεργατών Ν. Καβάλας σημειώνει επίσης ότι για την «έκτακτη μεταφορά ασθενών μετά το πέρας των δρομολογίων, θα πρέπει να είναι επιφορτισμένες όλες οι εταιρείες που δραστηριοποιούνται στις τοπικές πορθμειακές γραμμές και να αποτελεί υποχρέωσή τους για την εξυπηρέτηση και αυτής της ανάγκης της τοπικής κοινωνίας και του νησιού».

Ανησυχητική είναι και η απάντηση που έστειλε το Κεντρικό Λιμεναρχείο Καβάλας στις καταγγελίες των ναυτεργατών. Αναφέρει ότι… δεν διαπίστωσε παραβίαση της ΣΣΕ όσον αφορά τα ρεπό, για τις θέσεις πρόσδεσης των πλοίων σημειώνει ότι καθορίζονται από τους ΟΤΑ και πως συνολικά διενεργεί ελέγχους και πως έχει εκδώσει 61 «αποφάσεις επιβολής κυρώσεων για τη μη τήρηση διατάξεων προσωπικού», χωρίς να αναφέρει κάτι παραπάνω γι’ αυτές, όπως ποια πλοία αφορούν και για ποιους λόγους.

Τα σωματεία απαιτούν από το υπουργείο Ναυτιλίας να ληφθούν όλα τα απαραίτητα μέτρα για την προστασία της ζωής επιβατών και ναυτεργατών.