ΦΟΡΟΛΟΓΙΚΟ ΝΟΜΟΣΧΕΔΙΟ – ΚΡΑΤΙΚΟΣ ΠΡΟΫΠΟΛΟΓΙΣΜΟΣ 2020 : «Αβέρτα» ενισχύσεις στο κεφάλαιο στο έδαφος της αντιλαϊκής πολιτικής

Στην τελική ευθεία περνούν οι διεργασίες γύρω από την τελική διαμόρφωση των μεγεθών του κρατικού προϋπολογισμού για το 2020, τμήμα του οποίου συνδέεται με το νέο φορολογικό νομοσχέδιο που αναμένεται να δοθεί σήμερα σε διαδικασία δημόσιας διαβούλευσης.

Σήμερα επίσης η Ευρωπαϊκή Επιτροπή θα δημοσιοποιήσει την έκθεση με τις «Φθινοπωρινές Προβλέψεις», με φόντο τη γενικευμένη επιβράδυνση της οικονομικής δραστηριότητας στην Ευρωζώνη. Σύμφωνα με πληροφορίες, ο ρυθμός ανάκαμψης στην ελληνική οικονομία για το 2020 θα τοποθετηθεί στο 2,2% – 2,3%, αισθητά χαμηλότερα σε σχέση με το 2,8% που προβλέπεται στο προσχέδιο προϋπολογισμού της κυβέρνησης. Παρά τις όποιες διαφορές, οι ευρωπαϊκοί «θεσμοί», όπως βέβαια και η κυβέρνηση, εκτιμούν ότι και για την επόμενη χρονιά θα επιτευχθεί ο στόχος για τα «πρωτογενή πλεονάσματα» (πάνω από 3,5% του ΑΕΠ), με βάση το απόθεμα των αντιλαϊκών μέτρων, ο πυρήνας των οποίων θα διατηρηθεί και τα επόμενα χρόνια, σε συνδυασμό και με την κλιμάκωση των αναδιαρθρώσεων, για την «ανταγωνιστικότητα» των επιχειρηματικών ομίλων.

Για τη συνέχεια, το αντιλαϊκό «μενού» περιλαμβάνει:

— Στις 20 Νοέμβρη, η Ευρωπαϊκή Επιτροπή δημοσιοποιεί την 4η έκθεση «ενισχυμένης εποπτείας» αναφορικά με την πρόοδο που διαπιστώνουν στα «προαπαιτούμενα», ενώ ταυτόχρονα θα περιλαμβάνει και την επικαιροποιημένη ανάλυση βιωσιμότητας του ελληνικού κρατικού χρέους. Αυτή με τη σειρά της θα αποτελέσει τη βάση της συζήτησης για τη μείωση των στόχων στα «πρωτογενή πλεονάσματα» (από τον κρατικό προϋπολογισμό του 2021), δημιουργώντας τις προϋποθέσεις διαμόρφωσης «δημοσιονομικού χώρου» για τις παρεμβάσεις στήριξης των επιχειρηματικών ομίλων.

Την ίδια ημερομηνία δημοσιοποιούνται και οι πρώτες εκθέσεις στο πλαίσιο του «Ευρωπαϊκού Εξαμήνου» 2020 για όλα τα κράτη – μέλη της ΕΕ, συμπεριλαμβανόμενης και της Ελλάδας. Να σημειωθεί ότι η ελληνική οικονομία εντάσσεται στη λίστα των κρατών που «ελέγχονται» για «μακροοικονομικές ανισορροπίες» και που υπάγονται σε «εμπεριστατωμένη επισκόπηση» και από την πλευρά του «Εξαμήνου».

— Στις 21 Νοέμβρη η κυβέρνηση καταθέτει στη Βουλή τον κρατικό προϋπολογισμό, όπου θα ενσωματώνονται οι φοροελαφρύνσεις και άλλα μέτρα για τη στήριξη της ανταγωνιστικότητας των επιχειρηματικών ομίλων, σε συνδυασμό με σειρά από «αντίμετρα» που φορτώνονται στις λαϊκές πλάτες.

Παράλληλα, μέχρι το τέλος του μήνα αναμένεται η κατάθεση του νομοσχεδίου για την παροχή νέου πακέτου κρατικών εγγυήσεων στις τράπεζες, προκειμένου να στηριχτούν στην προσπάθεια της απαλλαγής τους από τα βαρίδια των «κόκκινων» δανείων.

— Στις 4 Δεκέμβρη συνεδριάζει το Γιούρογκρουπ, όπου αναμένεται να επικυρωθεί το «επιτυχές» κλείσιμο της 4ης «αξιολόγησης», με βάση και τις εκθέσεις της Κομισιόν. Μεταξύ άλλων, σύμφωνα με πληροφορίες, εξετάζεται να εξουσιοδοτηθεί η Ομάδα Εργασίας του Γιούρογκρουπ προκειμένου να διαμορφώσει πρόταση σχετικά με την «αξιοποίηση» της επιστροφής των κερδών από ελληνικά κρατικά ομόλογα. Σε κάθε περίπτωση, οι σχετικές εκταμιεύσεις θα κατευθύνονται στην τόνωση των νέων κερδοφόρων επενδύσεων, αποτελώντας ένα ακόμα εργαλείο στήριξης των επιχειρηματικών ομίλων.

Το φορολογικό νομοσχέδιο

Σήμερα αναμένεται να δοθεί σε δημόσια διαβούλευση και το φορολογικό νομοσχέδιο, οι τελικές διατάξεις του οποίου συζητήθηκαν χτες στο πλαίσιο κυβερνητικής σύσκεψης υπό τον πρωθυπουργό Κυρ. Μητσοτάκη.

Πέρα από όσα ήδη έχουν γίνει γνωστά (φοροελαφρύνσεις σε ισχυρές επιχειρήσεις κ.ά.), το νομοσχέδιο αναμένεται να εμπλουτιστεί και με νέες διατάξεις για τους επιχειρηματικούς ομίλους. Μεταξύ αυτών, σύμφωνα με κυβερνητικό ενημερωτικό σημείωμα, περιλαμβάνονται παρεμβάσεις όπως «η εισαγωγή σοβαρών κινήτρων για την προσέλκυση άμεσων ξένων κεφαλαίων και επενδύσεων», η «εισαγωγή μέτρων για την επανεκκίνηση της οικονομίας σε σημαντικούς κλάδους με συνεισφορά στο ΑΕΠ της χώρας» κ.ο.κ.

Σύμφωνα με πληροφορίες, αλλά και με όσα ήδη έχουν εξαγγελθεί, μεταξύ άλλων προωθούνται:

— Επιμήκυνση του χρόνου μέσα στον οποίο μπορεί να μεταφέρεται η φορολογική οικονομική ζημιά των επιχειρήσεων στα 10 έτη (από 5 σήμερα) για τις χρήσεις από το 2014 και μετά. Αυτό σημαίνει αντίστοιχη φοροελάφρυνση ή και πλήρη απαλλαγή από φόρο για μελλοντικές κερδοφόρες χρήσεις μέχρις ότου αποσβεστεί η χασούρα.

— Ειδικό καθεστώς κινήτρων για φυσικά πρόσωπα που μεταφέρουν τη «φορολογική τους κατοικία» στην Ελλάδα.

— «Βελτιώσεις» και επέκταση της «χρυσής βίζας» («Golden Visa»), ώστε να χορηγείται σε ξένους «επενδυτές» όχι μόνο σε περιπτώσεις αγοράς ακινήτων, αλλά και σε περιπτώσεις κατάθεσης μεγάλων χρηματικών ποσών στις ελληνικές τράπεζες, συμμετοχής σε αυξήσεις μετοχικού κεφαλαίου εγχώριων εταιρειών, αγοράς ελληνικών κρατικών ομολόγων.

— Φορολογικά επενδυτικά κίνητρα, συμπεριλαμβανομένων των κινήτρων για την αγορά ακινήτων και την αναθέρμανση των επενδύσεων σε «έρευνα και ανάπτυξη». Μεταξύ άλλων προωθούνται μέτρα τόνωσης της αγοράς ακινήτων και της οικοδομής (τριετής αναστολή του «φόρου υπεραξίας» στα παλαιά ακίνητα και του ΦΠΑ στα νέα, έκπτωση φόρου 40% στις δαπάνες αναβάθμισης ακινήτων).

— Σε ό,τι αφορά τη λεγόμενη «εταιρική κοινωνική ευθύνη», προωθείται η αύξηση του αφορολόγητου στα 2.000 ευρώ (από 1.500 ευρώ) του ετήσιου ποσού για τη χορήγηση ιδιωτικής ασφάλισης ανά εργαζόμενο, που καταβάλλονται από τον εργοδότη για την ιατροφαρμακευτική και νοσοκομειακή κάλυψη κ.ά. Βέβαια αυτό αποτελεί και κίνητρο για τα προγράμματα ιδιωτικής ασφάλισης.

— Η φορολογική κλίμακα (μισθωτοί, συνταξιούχοι κ.ά.) για εισοδήματα έως 10.000 ευρώ ξεκινά με συντελεστή 9%. Τα επόμενα 10.000 ευρώ θα φορολογούνται με συντελεστή 22%, ενώ θα προβλέπονται μειώσεις κατά 1 μονάδα σε όλα τα κλιμάκια εισοδήματος άνω των 20.000 ευρώ, με αντίστοιχη μείωση του ανώτατου συντελεστή (στο 44% από 45%) για εισόδημα άνω των 40.000 ευρώ.

— Μείωση του φορολογικού συντελεστή στα επιχειρηματικά κέρδη στο 24%, από 28%, και στα διανεμόμενα μερίσματα στο 5% από 10%.

Επιβράδυνση στην Ευρωζώνη

Σε νέα υποβάθμιση των προβλέψεων για τους ρυθμούς μεγέθυνσης του ΑΕΠ στην Ευρωζώνη προχώρησε χτες το ΔΝΤ, και μάλιστα με την προειδοποίηση ότι «με δεδομένους τους καθοδικούς κινδύνους, τα σχέδια έκτακτης ανάγκης θα πρέπει να είναι έτοιμα για εφαρμογή (…) καθώς το πεδίο για αποτελεσματική δράση της νομισματικής πολιτικής έχει μειωθεί».

Ο ρυθμός του ΑΕΠ στην Ευρωζώνη για φέτος αναμένεται στο 1,4%, κυρίως λόγω της αναιμικής ενίσχυσης στη γερμανική οικονομία και της στασιμότητας στην Ιταλία. Για το 2020 προβλέπεται επίσης στο 1,4%.

  • Από τον «Ριζοσπάστη» της Πέμπτης 7/11/2019