ΥΠΟΥΡΓΕΙΟ ΝΑΥΤΙΛΙΑΣ: Επιχείρηση συγκάλυψης των ευθυνών κυβέρνησης και εφοπλιστών για τους εγκλωβισμένους ναυτεργάτες

Να συγκαλύψει τις ευθύνες των ναυτιλιακών εταιρειών και των ενώσεών τους, της κυβέρνησης, της ΕΕ, των άλλων αστικών κυβερνήσεων και των διεθνών οργανισμών που βάζουν πάνω από όλα τα κέρδη του κεφαλαίου, επιχειρεί ο υπουργός Ναυτιλίας, Γ. Πλακιωτάκης, απαντώντας γραπτά στην Ερώτηση που κατέθεσε η Κοινοβουλευτική Ομάδα του ΚΚΕ, με την οποία απαιτεί τη λήψη μέτρων για άμεσο επαναπατρισμό των χιλιάδων εγκλωβισμένων ναυτεργατών που επιθυμούν να επιστρέψουν στην Ελλάδα.

Το ΚΚΕ αναδεικνύει ότι την ίδια ώρα που οι ναυτεργάτες παραμένουν εγκλωβισμένοι στα πλοία λόγω της πανδημίας, τα στελέχη και οι αντιπρόσωποι των επιχειρήσεων συνεχίζουν κανονικά τα αεροπορικά πήγαινε – έλα για τις ανάγκες των ναυτιλιακών εταιρειών. Η Ένωση Ελλήνων Εφοπλιστών, η εργοδοτική Διεθνής Ομοσπονδία Εργαζομένων Μεταφορών (ITF), το Ναυτικό Επιμελητήριο κάνουν τάχα ότι ενδιαφέρονται, ωστόσο με ευθύνη εφοπλιστών και κυβέρνησης οι ναυτεργάτες έχουν εγκλωβιστεί στα πλοία και με μηδαμινά μέσα υγειονομικής προστασίας. Επιπρόσθετα, χώρες όπως ΗΠΑ, Αυστραλία κ.ά. επιβάλλουν απαγορεύσεις στους ναυτεργάτες χωρίς λόγο, για να καλύψουν τις αδυναμίες του συστήματος Υγείας των χωρών τους.

Ο υπουργός στην απάντησή του αναγνωρίζει μεν το πρόβλημα, ενώ ισχυρίζεται πως τάχα «η Ελλάδα έχει πρωτοστατήσει στην προσπάθεια μετριασμού των προβλημάτων στην αντικατάσταση πληρωμάτων και επαναπατρισμού των Ελλήνων ναυτικών». Ωστόσο, όλη αυτή η «προσπάθεια» περιορίζεται: Σε κάποιες εγκυκλίους από το υπουργείο και την «Ελληνική Ναυτιλιακή Διοίκηση», όπως χαρακτηρίζει τις εφοπλιστικές ενώσεις, προς τις «εθνικές αρχές». Στην… έκκληση που απηύθυνε ο Γ. Πλακιωτάκης κατά τη Διεθνή Ναυτιλιακή Σύνοδο στις 13/7 προς τους εμπλεκόμενους (διεθνείς οργανισμούς, κυβερνήσεις, ναυτιλιακή και αεροπορική βιομηχανία) «να συσπειρώσουν τις προσπάθειές τους, για να μπορέσουν το συντομότερο δυνατό οι ναυτικοί σε όλο τον κόσμο να βρεθούν κοντά στις οικογένειές τους ή να μεταβούν στα πλοία τους». Και στη γενικόλογη «Κοινή Υπουργική Διακήρυξη» που εκδόθηκε στη συνέχεια, περί «αναγκαιότητας επίλυσης του προβλήματος» κ.ο.κ.

Όμως τα αιτήματα των ναυτεργατικών σωματείων που έχει αναδείξει το ΚΚΕ είναι ότι με ευθύνη εφοπλιστών και κυβέρνησης θα πρέπει να γίνουν εντατικές συστηματικές παρεμβάσεις σε όλες τις χώρες, αξιοποιώντας πρεσβείες και προξενικά λιμεναρχεία, για να εξασφαλιστεί ο απεγκλωβισμός των ναυτεργατών, να εξευρεθούν λιμάνια – σταθμοί όπου θα μπορούν να ξεμπαρκάρουν και οι ναυτιλιακές εταιρείες να εξασφαλίσουν αεροπλάνα τσάρτερς, κάθε μεταφορικό μέσο που απαιτείται για την επιστροφή τους στα σπίτια τους.

Αυτά βέβαια προϋποθέτουν και πόρους, δηλαδή οι εφοπλιστές να «βάλουν το χέρι στην τσέπη», κάτι που μέχρι τώρα το αρνούνται. Ενώ προειδοποιούν ότι όσο δεν λαμβάνονται μέτρα οδεύοντας προς τη χειμερινή περίοδο, η κατάσταση θα γίνει ακόμα χειρότερη.

Εξάλλου, το θέμα του άμεσου επαναπατρισμού των εγκλωβισμένων ναυτεργατών αναδεικνύει και η Ευρωκοινοβουλευτική Ομάδα του ΚΚΕ με Ερώτησή της στην Ευρωπαϊκή Επιτροπή.

Ενώ το ΠΑΜΕ, καταγγέλλει την επικίνδυνη κατάσταση που έχουν διαμορφώσει εφοπλιστές και κυβέρνηση για χιλιάδες εγκλωβισμένους ναυτεργάτες, αλλά και τη στάση του υπουργού Ναυτιλίας, ο οποίος αρνείται συστηματικά να συναντηθεί με τα ναυτεργατικά σωματεία ΠΕΜΕΝ, «ΣΤΕΦΕΝΣΩΝ», ΠΕΕΜΑΓΕΝ, τα οποία έχουν στείλει σχετικό γραπτό αίτημα εδώ και 15 μέρες.

Αντίστοιχη ανακοίνωση για το θέμα, αναδεικνύοντας τις ευθύνες εφοπλιστών και κυβερνήσεων, εξέδωσε και το Εργατικό Κέντρο Πειραιά.