Το «θαύμα» της ναυτιλίας στήνεται στις πλάτες εργαζομένων και σε βάρος των λαϊκών αναγκών

ΓΙΩΡΓΟΣ ΜΑΡΙΝΟΣ  Μέλος  του ΠΓ  της  ΚΕ  του ΚΚΕ

“Το πώς εξειδικεύεται στη ναυτιλία η αντιλαϊκή πολιτική που προσφέρει «γην και ύδωρ» συνολικά στους επιχειρηματικούς ομίλους και ειδικά στους εφοπλιστές, ανέδειξε ο Γιώργος Μαρίνος, μέλος του ΠΓ της ΚΕ του ΚΚΕ και βουλευτής, μιλώντας την Τετάρτη στη Βουλή, με αφορμή τη συζήτηση του νομοσχεδίου του υπουργείου Ναυτιλίας με τίτλο: «Ολοκληρωμένη θαλάσσια πολιτική στον νησιωτικό χώρο, διατάξεις για συμμόρφωση με υποχρεώσεις διεθνούς ναυσιπλοΐας και την αναβάθμιση Λ.Σ. – ΕΛ.ΑΚΤ. και ειδικές ρυθμίσεις για την ψηφιοποίηση και εν γένει ενίσχυση της ανταγωνιστικότητας της ελληνικής ναυτιλίας στη μετά Covid εποχή».

 

Με το νομοσχέδιο αυτό, η κυβέρνηση, για να ενισχύει παραπέρα την κερδοφορία των εφοπλιστών, τους εξασφαλίζει νέα χοντρά χρηματοδοτικά πακέτα, τους δίνει το ελεύθερο να παραβιάζουν ακόμα και στοιχειώδεις κανόνες που αφορούν την προστασία της ανθρώπινης ζωής στη θάλασσα και την ασφάλεια της ναυσιπλοΐας, παρατείνει την αναστολή σε βάρος των ναυτεργατών, τους οποίους καλεί να ζήσουν με τα ψίχουλα των 534 ευρώ και αυτό όχι για όλους.

Ολόκληρη η τοποθέτηση του Γ. Μαρίνου έχει ως εξής:

***

Το νομοσχέδιό σας, κύριοι της κυβέρνησης, υπηρετεί τις ανάγκες των μεγάλων επιχειρηματικών ομίλων και ειδικά του εφοπλιστικού κεφαλαίου. Καταπατά τα δικαιώματα των ναυτεργατών, των σπουδαστών στις Ακαδημίες Εμπορικού Ναυτικού, των πλοηγών, καταπατά τις ανάγκες των εργαζομένων στα νησιά.

Πρώτο ζήτημα. Η κυβέρνηση προχωράει σε αναστολή των συμβάσεων των ναυτεργατών και τους πετάει το επίδομα φτώχειας των 534 ευρώ. Πρόκειται για μεγάλη πρόκληση, που ικανοποιεί τις εφοπλιστικές απαιτήσεις. Είναι χαρακτηριστικό παράδειγμα της πολιτικής που φορτώνει τα βάρη της καπιταλιστικής κρίσης και της πανδημίας στις πλάτες των ναυτεργατών, όπως έγινε με τους άλλους κλάδους. Νομοθετείτε για λογαριασμό των ακτοπλοϊκών επιχειρήσεων, που συσσώρευσαν όλα τα προηγούμενα χρόνια τεράστια κεφάλαια. Εγιναν ισχυρά μονοπώλια με την εκμετάλλευση των ναυτεργατών και τώρα επιδιώκουν να τους πετάξουν σαν στημένες λεμονόκουπες.

Δεύτερον, χαιρετίζουμε τον απεργιακό αγώνα των πλοηγών και καταδικάζουμε τον αυταρχισμό που εκδηλώνεται εναντίον τους. Καταδικάζουμε το νομοσχέδιο που υποβαθμίζει αυτόν τον σημαντικό κλάδο και τις υπηρεσίες του και φορτώνει αυτήν τη μεγάλη και ειδική ευθύνη για αυτούς που γνωρίζουν στους πλοιάρχους και υποπλοιάρχους. Πρόκειται για πολύ επικίνδυνη απόφαση, που διαμορφώνει τους όρους για τραγικά ναυτικά ατυχήματα. Υπονομεύει – και το λέμε κατηγορηματικά και με αποδείξεις – την ασφάλεια της ανθρώπινης ζωής στη θάλασσα, όπως δείχνουν πολλά παραδείγματα στο εξωτερικό.

Οι ευθύνες σας, κύριε υπουργέ, είναι εγκληματικές.

Τρίτον, επιβάλλετε την τηλεδιάσκεψη στους σπουδαστές των Ακαδημιών Εμπορικού Ναυτικού, ενώ είναι γνωστό ότι μόνο με τη διά ζώσης εκπαίδευση και με αναβάθμισή της μπορούν να δοθούν τα αναγκαία εφόδια, να εξασφαλιστούν τα εργαστήρια.

Προχωράτε, κύριοι της κυβέρνησης, σε αυτό το μέτρο, γιατί θέλετε να αποφύγετε την κάλυψη των χρόνιων ελλείψεων σε μόνιμο εκπαιδευτικό προσωπικό, σε κτιριακές εγκαταστάσεις. Αρνείστε τα μέτρα προστασίας της υγείας των σπουδαστών, όπως οι ίδιοι διεκδικούν. Το ΚΚΕ στηρίζει τα αιτήματά τους. Είναι και θα είναι στο πλευρό τους.

Τέταρτον, για ποια εθνική νησιωτική στρατηγική μιλάτε;

Τα προβλήματα που αφορούν το εισόδημα των νησιωτών, την αβάσταχτη φορολογία, τις ελαστικές εργασιακές σχέσεις, την άθλια κατάσταση του δημόσιου συστήματος Υγείας, τα βάσανα των βιοπαλαιστών αγροτών και αυτοαπασχολούμενων οξύνονται. Δεν σας καίγεται καρφί για τα χρόνια προβλήματα της συγκοινωνιακής εξυπηρέτησης των νησιών, ιδιαίτερα τους χειμερινούς μήνες. Είναι μεγάλες οι ευθύνες των κυβερνήσεων του ΠΑΣΟΚ, του ΣΥΡΙΖΑ και της ΝΔ και οδυνηρές οι συνέπειες της Κοινής Ναυτιλιακής Πολιτικής της Ευρωπαϊκής Ενωσης.

Ο ακτοπλοϊκός στόλος στα χέρια των εφοπλιστών σημαδεύεται από το κριτήριο του κέρδους, την αύξηση της τιμής των εισιτηρίων, τα εκατομμύρια της κρατικής επιδότησης, η καπιταλιστική αναρχία οδήγησε και πάλι σε γερασμένα πλοία και ετοιμάζετε εσείς νέα χρηματοδότηση στο όνομα της ανανέωσης του στόλου.

Στο έδαφος αυτό επιβάλλεται να σκεφτεί ο κάθε εργαζόμενος πως η πάλη για ασφαλή πλοία, τακτικά δρομολόγια, μείωση της τιμής των εισιτηρίων και τα δικαιώματα των ναυτεργατών συνδέεται με την πάλη για την ανατροπή αυτής της κατάστασης, ώστε με την εργατική εξουσία να γίνουν λαϊκή περιουσία τα καράβια, τα ναυπηγεία, τα λιμάνια και να αναπτυχθεί η ναυτιλία με κριτήριο τις λαϊκές ανάγκες και όχι τα κέρδη των λίγων, των εφοπλιστών.

Σ’ αυτές τις συνθήκες, με κεντρικό σχεδιασμό θα εξασφαλιστεί η τακτική σύνδεση των νησιών με την ηπειρωτική Ελλάδα και μεταξύ τους, θα εξασφαλιστεί το δικαίωμα στη δουλειά και τα άλλα δικαιώματα και θα καταργηθεί η εκμετάλλευση των ναυτεργατών.

Τι σημαίνει «ανταγωνιστικότητα του ελληνικού νηολογίου»

Από τότε που μπήκαμε, κύριε υπουργέ, στα καράβια, από τη δεκαετία του 1970, επαναλαμβάνεται το τροπάριο της ανταγωνιστικότητας του εφοπλιστικού κεφαλαίου. Του δώσατε τα πάντα: Προκλητικές φοροαπαλλαγές και χρηματοδοτήσεις, συνταγματικά κατοχυρωμένα προνόμια, κάνατε κουρελόχαρτο τις οργανικές συνθέσεις, πνίγηκαν εκατοντάδες ναυτεργάτες στα σαπιοκάραβα. Ολες οι κυβερνήσεις μετατρέπουν μεθοδικά το ελληνικό νηολόγιο σε νηολόγιο ευκαιρίας, αλλά το κεφάλαιο δεν χορταίνει. Επιλέγει τις σημαίες ευκαιρίας, ακόμα πιο φτηνή εργατική δύναμη, το 70% της ελληνόκτητης ναυτιλίας είναι στα νηολόγια της Λιβερίας, των Νήσων Μάρσαλ, της Μάλτας και του Παναμά.

Το λεγόμενο «εφοπλιστικό θαύμα» στήθηκε με την εκμετάλλευση των ναυτεργατών, με την πολιτική και των κυβερνήσεων και τις πλάτες του εργοδοτικού κυβερνητικού συνδικαλισμού, του παραμάγαζου της ΠΝΟ. Τα ελληνόκτητα πλοία άνω των χιλίων τόνων dead weight έφτασαν τα 3.968. Οι Ελληνες εφοπλιστές την περίοδο 1990 – 2020 έριξαν στις θάλασσες 1.512 νέα καράβια. Είναι στην κορυφή της παγκόσμιας ναυτιλιακής πυραμίδας με τεράστια αφορολόγητη περιουσία.

Κάθε χρόνο χτίζουν πλοία δισεκατομμυρίων δολαρίων. Την περίοδο 2018 – 2020 αγόρασαν μεταχειρισμένα πλοία αξίας 11 δισεκατομμυρίων δολαρίων. Αυτά είναι τα αποτελέσματα της πολιτικής των κυβερνήσεων της ΝΔ, του ΠΑΣΟΚ και του ΣΥΡΙΖΑ. Χιλιάδες ναυτεργάτες πετάχτηκαν στον δρόμο, οδηγήθηκαν στη χρόνια ανεργία και ελάχιστοι πήραν το επίδομα πείνας.

Την περίοδο 1994 – 2018, παρά τη μεγάλη αύξηση του στόλου, χάθηκαν 18.500 θέσεις εργασίας στα φορτηγά, στα δεξαμενόπλοια, στα επιβατικά πλοία, μειώθηκαν δραματικά οι συντάξεις και καθηλώθηκαν οι μισθοί, καταργήσατε τη συλλογική σύμβαση των ποντοπόρων πλοίων, για να αμείβονται αυτοί που θα θαλασσοπνίγονται με τους μισθούς πείνας της ΙTF, της Διεθνούς Ομοσπονδίας Μεταφορών.

Τα φτερά σας, κύριοι της κυβέρνησης και κάθε κυβέρνησης, πέφτουν όταν οι ναυτεργάτες απεργούν μαζικά και διεκδικούν τα δικαιώματά τους. Τότε όλες οι κυβερνήσεις επιστρατεύουν τις δυνάμεις καταστολής. Αλλά ό,τι φοβάστε, θα το πάθετε. Οι ναυτεργάτες, οι νησιώτες, οι πλοηγοί, οι σπουδαστές των ΑΕΝ έχουν το δίκιο με το μέρος τους και θα το διεκδικήσουν αποφασιστικά.

Τέλος, για τον κύριο υπουργό, είναι χιλιάδες ναυτεργάτες εγκλωβισμένοι στα ποντοπόρα πλοία και τα μέτρα που έχετε πάρει για τον επαναπατρισμό τους είναι ελάχιστα. Το πρόβλημα οξύνεται και απαιτούμε σήμερα και από αυτό το βήμα να πάρετε σε συνεργασία με το υπουργείο Εξωτερικών και όλες τις αρμόδιες Αρχές τα αναγκαία, τα κατάλληλα μέτρα για τον επαναπατρισμό των Ελλήνων ναυτεργατών που έχουν οδηγηθεί σε αδιέξοδο.”

(Αναδημοσίευση από τον ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗ 28/1/2021)