ΣΥΡΙΖΑ – ΝΔ – ΕΕ : Χωρίς ανάσα η αντιλαϊκή «σκυταλοδρομία»

Οι «εκκρεμότητες» και οι ανάγκες του κεφαλαίου για την «επόμενη μέρα» αναμένεται να αποτυπωθούν στην έκθεση «ενισχυμένης εποπτείας» που δημοσιεύει αύριο η Κομισιόν.

Στην προαναγγελία του νέου αντιλαϊκού πακέτου ύψους 4,8 δισ. Ευρώ για τη διετία 2019 – 2020 προχωρά η πλευρά της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, στο πλαίσιο της 3ης έκθεσης «ενισχυμένης εποπτείας» που δημοσιοποιείται αύριο Τετάρτη. Τα ποσά αυτά αφορούν στην κάλυψη των τεράστιων «δημοσιονομικών κενών» που εντοπίζονται στη βάση της συμφωνίας για την επίτευξη των στόχων γύρω από τα πλεονάσματα στους κρατικούς προϋπολογισμούς της επόμενης περιόδου, ωστόσο σε αυτήν τη φάση η Ευρωπαϊκή Επιτροπή, ενόψει των επερχόμενων εθνικών εκλογών, δεν προχωρά σε συγκεκριμένες συστάσεις αναφορικά με τους τρόπους κάλυψης των «κενών».

Σε κάθε περίπτωση, η αντιλαϊκή σκυτάλη γύρω από την «εξειδίκευση» των αντιλαϊκών μέτρων θα περάσει στα χέρια της επόμενης κυβέρνησης και βέβαια στο προσχέδιο κρατικού προϋπολογισμού για το 2020, που κατατίθεται στη Βουλή στις αρχές του Οκτώβρη.

Ταυτόχρονα, η 100σέλιδη έκθεση της Ευρωπαϊκής Επιτροπής εστιάζει στα δεκάδες αντιλαϊκά ορόσημα, στην «πρόοδο» που έχει επιτελέσει η κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ αλλά και σε σειρά από «εκκρεμότητες» με επίκεντρο το ζήτημα της διαχείρισης των «κόκκινων» τραπεζικών δανείων και των νέων παρεμβάσεων για αυτά, την κλιμάκωση των ιδιωτικοποιήσεων με αιχμή την Ενέργεια, τους «δημοσιονομικούς κινδύνους» από δικαστικές αποφάσεις και βέβαια τις παρεμβάσεις που αφορούν στην τόνωση της ανταγωνιστικότητας των εγχώριων επιχειρηματικών ομίλων.

Τα ζητήματα αυτά τέθηκαν στο περιθώριο της χτεσινής συνεδρίασης της Ομάδας Εργασίας του Γιούρογκρουπ, που προετοιμάζει τη συνεδρίαση των υπουργών Οικονομικών της Ευρωζώνης στις 13 Ιούνη. Να σημειωθεί πως την ελληνική κυβέρνηση εκπροσώπησε στέλεχος της μόνιμης αντιπροσωπείας της Ελλάδας στην ΕΕ, αντί του αναπληρωτή υπουργού Οικονομικών Γ. Χουλιαράκη.

Σύμφωνα με πληροφορίες, το προσχέδιο της έκθεσης της Κομισιόν εντοπίζει νέα και τεράστια «δημοσιονομικά κενά», όπως αυτά προκύπτουν από την αντιλαϊκή στοχοθεσία για τα φαραωνικά πλεονάσματα. Συγκεκριμένα, αυτά διαμορφώνονται στο 1% του ΑΕΠ για τον φετινό κρατικό προϋπολογισμό και στο 1,5% του ΑΕΠ για το 2020, δηλαδή σε ποσά της τάξης των 1,9 δισ. ευρώ για το 2019 και τουλάχιστον 2,9 δισ. ευρώ για το 2020, σωρευτικά δηλαδή υπολογίζονται σε 4,8 δισ. ευρώ.

Σε αυτό το φόντο, παρά και την αναμενόμενη ανάκαμψη της οικονομικής δραστηριότητας αλλά και την «υπεραπόδοση» των αντιλαϊκών μέτρων που ήδη εφαρμόζονται στο πλαίσιο και των τριών μνημονίων, η Κομισιόν διαπιστώνει σημαντικές αρνητικές αποκλίσεις σε ό,τι αφορά τους στόχους για τα «πρωτογενή πλεονάσματα».

Ειδικότερα, μεταξύ άλλων η έκθεση της Κομισιόν εστιάζει στα παρακάτω:

— Οι προαναγγελίες για την αποπληρωμή ληξιπρόθεσμων οφειλών (μέχρι 120 δόσεις) ενδέχεται να συνέβαλαν στη μείωση των φορολογικών εισπράξεων, ενώ δημιουργούνται «κίνδυνοι στην πειθαρχία επί των πληρωμών».

«Η πρόοδος» σε σχέση με τις «μεταρρυθμίσεις» στην αγορά Ενέργειας για την παραπέρα «απελευθέρωση» έχει επιβραδυνθεί σημαντικά, με προβλήματα σχετικά με την «αποεπένδυση» της ΔΕΗ στις λιγνιτικές μονάδες.

— Σημαντικές καθυστερήσεις καταγράφονται στην «αναμόρφωση» του συστήματος επιδομάτων αναπηρίας, με βάση τους παραπέρα «κόφτες» που έχει συμφωνήσει η κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ, όπως επίσης στην «επικαιροποίηση» των αντικειμενικών αξιών ακινήτων, που βέβαια με τη σειρά τους αποτελούν τη βάση υπολογισμού για τα νέα χαράτσια του ΕΝΦΙΑ, καθώς και στα προγράμματα κινητικότητας δημοσίων υπαλλήλων κ.ά.

Από την πλευρά του, ο εκπρόσωπος του ελληνικού κράτους στο ΔΝΤ Μ. Ψαλιδόπουλος, μιλώντας στο ΑΠΕ-ΜΠΕ, εκτίμησε ότι η διαδικασία της πρόωρης αποπληρωμής των δανείων του ΔΝΤ που η Ελλάδα έχει ζητήσει από τον Απρίλη, «θα έχει ολοκληρωθεί σε δυο – τρεις μήνες, αν δεν υπάρξουν απρόοπτα».

Να σημειωθεί ότι η ΕΛΣΤΑΤ, σήμερα Τρίτη, θα δημοσιοποιήσει τα στοιχεία για την εξέλιξη του ΑΕΠ στο α’ τρίμηνο του 2019.

Οι στόχοι για τα πλεονάσματα

Παράλληλα, σύμφωνα με πληροφορίες, η έκθεση της Ευρωπαϊκής Επιτροπής θα αναφέρει ότι κάθε πρόταση για το ύψος των πρωτογενών πλεονασμάτων που αλλάζει τη συμφωνία που επετεύχθη με τους Ευρωπαίους εταίρους τον Ιούνη του 2019, πρέπει να συζητηθεί στο Γιούρογκρουπ στο πλαίσιο αναθεωρημένης ανάλυσης βιωσιμότητας χρέους.

Την ίδια ώρα, εγχώρια αστικά επιτελεία επιχειρούν να ανοίξουν ζήτημα μείωσης των στόχων για τα πρωτογενή πλεονάσματα από το 3,5% στο 2,5% του ΑΕΠ, για την περίοδο μετά το 2020, με στόχο βέβαια τη διαμόρφωση «δημοσιονομικού χώρου», που με τη σειρά του θα σηματοδοτεί νέες παρεμβάσεις τόνωσης της ανταγωνιστικότητας των επιχειρηματικών ομίλων (φοροελαφρύνσεις, απαλλαγές, κρατικές επιδοτήσεις κ.ά.).

Σε κάθε περίπτωση, σύμφωνα με πηγές, το ενδεχόμενο άνοιγμα μιας τέτοιας συζήτησης με την πλευρά της ΕΕ προϋποθέτει νέες αντιλαϊκές ρήτρες, δεσμεύσεις και παρεμβάσεις για την τόνωση της ανάκαμψης του ελληνικού ΑΕΠ, με φόντο βέβαια και τις γενικότερες διεργασίες που συντελούνται στην ΕΕ, συμπεριλαμβανομένης της συγκρότησης του διάδοχου σχήματος της Ευρωπαϊκής Επιτροπής.

Η «κανονικότητα» των «Ευρωπαϊκών Εξαμήνων»

Παράλληλα, με την έκθεση της ενισχυμένης εποπτείας η Κομισιόν θα δημοσιοποιήσει τις εκθέσεις εποπτείας που προβλέπονται για όλα τα κράτη στην ΕΕ, στο πλαίσιο του «Ευρωπαϊκού Εξαμήνου» 2019.

Σύμφωνα με την Ευρωπαϊκή Επιτροπή, μεταξύ άλλων, «αναδεικνύονται ζητήματα που σχετίζονται με το υψηλό δημόσιο και εξωτερικό χρέος, τα χαμηλά επίπεδα αποταμίευσης και το υψηλό απόθεμα μη εξυπηρετούμενων δανείων, και όλα αυτά σε συνθήκες υψηλής ανεργίας, χαμηλής αύξησης της παραγωγικότητας και υποτονικής επενδυτικής δραστηριότητας».

Σε αυτό το φόντο, ειδικό βάρος δίνεται στην «τόνωση της παραγωγικότητας», ζήτημα που αναμένεται να εξειδικευτεί με νέες στοχευμένες παρεμβάσεις τόνωσης εγχώριων επιχειρηματικών ομίλων και κλάδων με ανταγωνιστικά πλεονεκτήματα στη διεθνή αγορά.

  • Από τον «Ριζοσπάστη» της Τρίτης 4/6/2019