Συνέδριο TUI Transport WFTU : Η παρέμβαση του προέδρου της ΠΕΜΕΝ Θ. Ευαγγελάκη

Αντιπροσωπεία του ΠΑΜΕ συμμετείχε στο συνέδριο του τμήματος μεταφορών «TUI Transport» της WFTU, που διοργανώθηκε από την ένωση μεταφορών NAKLIYAT-IS στις 1-2 Μαρτίου στην Κωνσταντινούπολη.

Το συνέδριο επανεξέτασε τη δράση της TUI στο παρελθόν και συζήτησε το σχέδιο δράσης του οργανισμού, ενώ εξέλεξε νέα ηγεσία. Κατά τη διάρκεια του Συνεδρίου, οι αντιπροσωπείες επισκέφθηκαν τους εργαζόμενους σε υπεράκτιες REAL-METRO, οι οποίοι βρίσκονται σε μακροχρόνιο αγώνα και επίσης απέδωσαν φόρο τιμής στους εργαζόμενους που σκοτώθηκαν τον Μάιο 1η του 1977 στην πλατεία Ταξίμ.

Παρέμβαση στο συνέδριο έκανε και ο Πρόεδρος της Πανελλήνιας Ένωσης Μηχανικών Επορικού Ναυτικού, Θανάσης Ευαγγελλάκης, την οποία και παραθέτουμε:

Η ΟΜΙΛΙΑ ΤΟΥ ΠΡΟΕΔΡΟΥ ΤΗΣ ΠΕΜΕΝ ΘΑΝΑΣΗ ΕΥΑΓΓΕΛΑΚΗ

Συνάδελφοι,

Εκ μέρους της Πανελλήνιας Ένωσης Μηχανικών Εμπορικού Ναυτικού (ΠΕΜΕΝ) θέλουμε να σας μεταφέρουμε θερμό αγωνιστικό χαιρετισμό  των ναυτεργατών που  συσπειρωμένοι  στο ΠΑΜΕ  και την ΠΣΟ με κινητήρια δύναμη τη ταξική πάλη –  καθημερινά δίνουν τη μάχη  κόντρα στην αντιλαϊκή πολιτική της κυβέρνησης ΣΥΡΙΖΑ, της ΕΕ και των άλλων κομμάτων του κεφαλαίου, για την ανατροπή του σάπιου εκμεταλλευτικού συστήματος, τη κατάργηση της εκμετάλλευσης ανθρώπου από άνθρωπο, την ικανοποίηση των σύγχρονων αναγκών της εργατικής τάξης και των λαϊκών στρωμάτων

Μεταφέροντας την πείρα, τα συμπεράσματα και τους στόχους πάλης στο κλάδο των μεταφορών θέλουμε να συμβάλλουμε στην ενίσχυση της αντικαπιταλιστικής – αντιμονοπωλιακής πάλης, τη συσπείρωση  νέων δυνάμεων στη ΠΣΟ, να κλιμακώσουμε τη πάλη, να δυναμώσει η διεθνιστική αλληλεγγύη στο εργατικό κίνημα.

Η καπιταλιστική  «ανάπτυξη» και η προπαγάνδα για  «φιλολαϊκή τομή» της κυβέρνησης  ΣΥΡΙΖΑ, δεν μπορούν να αποκρύψουν την πραγματικότητα, είτε την περίοδο της καπιταλιστικής κρίσης είτε της ανάκαμψης. Ενώ σύμφωνα με τις εξελίξεις η σημερινή αστάθεια των διεθνών χρηματαγορών και η συγχρονισμένη πτώση των ρυθμών αύξησης της οικονομίας στην Ευρωζώνη και στην παγκόσμια οικονομία δείχνουν ότι είναι υπαρκτό το ενδεχόμενο μιας νέας παγκοσμίας καπιταλιστικής κρίσης.

Πάντα πρέπει να μπαίνει το κριτήριο «ανάπτυξη» για ποιόν; Χαρακτηριστικά, την περίοδο 2009 – 2019  είναι τεράστια τα  κέρδη για τους εφοπλιστές γενικότερα για τα μονοπώλια ακόμη και την περίοδο της καπιταλιστικής  κρίσης στο κλάδο  των μεταφορών.

Η επιθετικότητα του κεφαλαίου των αστικών κυβερνήσεων και του οπορτουνισμού  συνεχίζεται και στη φάση της καπιταλιστικής ανάκαμψης, με ιδιαίτερη ένταση ενάντια στους ναυτεργάτες και γενικότερα στους εργάτες στις χερσαίες, αεροπορικές και θαλάσσιες – πλωτές  μεταφορές.

Χτύπημα των κλαδικών ΣΣ Εργασίας, δραματικές μειώσεις σε μισθούς συντάξεις, ανακύκλωση της ανεργίας,  εργασιακές σχέσεις λάστιχο, μειώσεις των οργανικών συνθέσεων των καραβιών, εντατικοποίηση της δουλειάς με 72 ώρες την εβδομάδα, εργατικά ατυχήματα περικοπές στην υγεία, την πρόνοια, την εκπαίδευση, καταστολή χτύπημα των εργατικών – λαϊκών αγώνων εργασιακή ζούγκλα, καταστροφή του περιβάλλοντος, με οδυνηρές συνέπειες για την εργατική τάξη και τα λαϊκά στρώματα.

Νέα προνόμια και φοροαπαλλαγές  για  τους εφοπλιστές, τα μονοπώλια – το κεφάλαιο  για τη μεγιστοποίηση της καπιταλιστικής κερδοφορίας.

Την ίδια περίοδο οξύνονται οι ενδοϊμπεριαλιστικοί ανταγωνισμοί και οι συγκρούσεις για τον έλεγχο  των ενεργειακών πηγών και άλλων ορυκτών, των αγωγών και δρόμων μεταφοράς υδρογονανθράκων και του εμπορίου γενικότερα.

Οι ιμπεριαλιστικοί σχεδιασμοί των ΗΠΑ, του ΝΑΤΟ, της ΕΕ και η όξυνση των αντιθέσεων με άλλα ισχυρά καπιταλιστικά κράτη, όπως η Ρωσία και η Κίνα, διαμορφώνουν επικίνδυνες καταστάσεις στην Ανατολική Ευρώπη, στα Βαλκάνια, στη Μέση Ανατολή, στη Βόρεια Αφρική, στον Περσικό Κόλπο, μέχρι στη Νότια Κινεζική Θάλασσα, τη Λατινική Αμερική και την Αρκτική, σε βάρος των λαών.

Οι λαοί δεν έχουν να χωρίσουν τίποτε μεταξύ τους. Αντίθετα, έχουν κοινό συμφέρον να αγωνιστούν ενάντια στην ΕΕ, στο ΝΑΤΟ, στις ΗΠΑ και άλλους ιμπεριαλιστές. Να αγωνιστούν ενάντια στις κυβερνήσεις των χωρών που χαράζουν την πολιτική τους σύμφωνα με τα συμφέροντα του κεφαλαίου, σε βάρος των λαών.

Οι λαοί έχουμε χρέος να δυναμώσει η πάλη για:

√ Καμιά συμμετοχή στις ιμπεριαλιστικές επεμβάσεις και πολέμους. Καμία εμπλοκή στα σφαγεία του ΝΑΤΟ και της ΕΕ.

√ Να κλείσουν όλες οι ξένες στρατιωτικές εγκαταστάσεις. Έξω το ΝΑΤΟ από το Αιγαίο και τα Βαλκάνια.

√ Πάλη ενάντια στην αλλαγή συνόρων και των συνθηκών που τα κατοχυρώνουν.

√ Λέμε όχι στις πολεμικές δαπάνες, διεκδικούμε δαπάνες για κάλυψη των αναγκών της εργατικής, λαϊκής οικογένειας.

√ Αγώνας τώρα ενάντια στον εθνικισμό, το ρατσισμό, το σωβινισμό.

√ Αλληλεγγύη στους πρόσφυγες, στους μετανάστες, αλληλεγγύη σε όλους τους λαούς.

ΕΞΕΛΙΞΕΙΣ ΣΤΗ ΝΑΥΤΙΛΙΑ

Οι Μεταφορές, η ναυτιλία, αποτελούν στρατηγικής σημασίας, το 80% περίπου του παγκόσμιου εμπορίου σε όγκο και πάνω από το 70% στην αξία των εμπορευμάτων, μεταφέρεται μέσω θαλάσσιων οδών και σε λιμάνια σε όλο τον κόσμο.

Στο κλάδο της ναυτιλίας η πρωτοκαθεδρία των ελλήνων εφοπλιστών με τα πάνω από 4800 πλοία ελέγχοντας περίπου το 20% της παγκόσμιας ναυτιλίας, είναι αποτέλεσμα της εκμετάλλευσης των ναυτεργατών, των προνομίων και  επιδοτήσεων για την ενίσχυση της ανταγωνιστικότητα και κερδοφορίας τους, που συνεχίζει και η κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ.

Η Ένωση Ελλήνων Εφοπλιστών  αρνείται την ανανέωση της ΣΣΕ στα ποντοπόρα πλοία από το 2010, ενώ  και στις άλλες κατηγορίες πλοίων δεν εφαρμόζονται οι ΣΣΕ που έχουν συμφωνήσει εφοπλιστές με τον εργοδοτικό – κυβερνητικό συνδικαλισμό της ΠΝΟ.

Μειώνονται οι οργανικές συνθέσεις με εντατικοποίηση της δουλείας, ανεργία, απλήρωτη εργασία, υπονόμευση ακόμα και της ασφάλειας της ανθρώπινης ζωής.

Στην       Πανελλήνια Ναυτική Ομοσπονδία  (μέλος της ITF) τεράστιες είναι οι ευθύνες του εργοδοτικού – κυβερνητικού συνδικαλισμού, γιατί  στηρίζουν τη στρατηγική του κεφαλαίου, την άγρια εκμετάλλευση των ναυτεργατών .

Ο εργοδοτικός – κυβερνητικός συνδικαλισμός της ΠΝΟ, έχει ισχυρούς δεσμούς με τους εφοπλιστές για να μην εφαρμόζονται οι ελληνικές κλαδικές ΣΣΕ και η κοινωνική ασφάλιση, για όλους τους ναυτεργάτες από όποια χώρα και αν προέρχονται.

Οι συμφωνίες που υπογράφει ο Γ.Γ της ΠΝΟ στα ελληνόκτητα ποντοπόρα με ξένη σημαία είναι έναντι αμοιβής από 5.000 – 8.000 δολάρια, τα μοιράζονται με την ITF – ETF (Διεθνή και Ευρωπαϊκή Ομοσπονδία Μεταφορών), στον  προϋπολογισμό της ΠΝΟ για το 2018 προβλέπονται έσοδα από τις συμφωνίες 3.704.000 ευρώ και άλλα 544.000 ευρώ από το χαράτσι που παρακρατείται από τους ναυτεργάτες στα πλοία με ελληνική σημαία ως εισφορά για την ΠΝΟ συνολικά 4.248.000 ευρώ! Άθλια – απαράδεκτη  άμεση χρηματοδότηση των εφοπλιστών στα τσιράκια τους στη ΠΝΟ.

Αποτελεί σημαντική παρακαταθήκη από τις απεργιακές και αγωνιστικές κινητοποιήσεις το γεγονός, ότι κατοχυρώνεται σταθερά ως τρόπος δουλειάς στα σωματεία ΠΕΜΕΝ, ΣΤΕΦΕΝΣΩΝ, ΠΕΕΜΑΓΕΝ μαζί με τις άλλες  ταξικές δυνάμεις που συσπειρώνονται στο ΠΑΜΕ, να αναλαμβάνουν πρωτοβουλία και δράση για σημαντικά μέτωπα πάλης, να δουλεύεται από τα κάτω και σταθερά ένα πλήθος συνδικαλιστικών οργανώσεων να ανταποκρίνεται, να «σπάνε» Σωματεία και μεγάλα Συνδικάτα από το «μπλοκ» του εργατοπατερισμού, άλλοτε περισσότερα, άλλοτε πιο λίγα.

Το πετύχαμε με την πρωτοβουλία για τις ΣΣΕ για το Ασφαλιστικό, για την ανεργία, στο διήμερο Συνδικάτων ενάντια στον ιμπεριαλιστικό πόλεμο, ενάντια στον απεργοκτόνο νόμο ΣΥΡΙΖΑ-ΑΝΕΛ που εκφράστηκε και με απεργία.

Κρίσιμο συμπέρασμα είναι η στάση των εργατοπατέρων απέναντι στο διεκδικητικό πλαίσιο, με το οποίο πάρθηκαν οι αποφάσεις από τα κάτω. Είναι πλέον καθαρό, ότι υπάρχει στρατηγική συμφωνία για την καθήλωση των μισθών, τη μείωση του μέσου μισθού. Είναι κρίσιμο για το κεφάλαιο να μη σηκωθεί κίνημα διεκδικητικό για αυξήσεις στους μισθούς. Είναι κρίσιμο να κατοχυρωθεί ο νόμος Βρούτση – Αχτσιόγλου που καταργεί τις διαπραγματεύσεις για τον κατώτερο μισθό, να τον ορίζει η κυβέρνηση στα σημερινά επίπεδα, το πολύ με ένα 30ευρω πιο πάνω για προπαγάνδα και να συνεχίζει να λειτουργεί ως επιταχυντής της μείωσης του μέσου μισθού, όπως τα προηγούμενα χρόνια.

Αυτή την περίοδο με επίκεντρο το λιμάνι του Πειραιά, οξύνεται ο ανταγωνισμός ανάμεσα σε ΗΠΑ – ΚΙΝΑ, για το ποιος θα ελέγχει το σύνολο των λιμενικών εγκαταστάσεων της Ελλάδας. Οι μονοπωλιακοί όμιλοι όπως η COSCO στο Πειραιά, επιτίθενται ενιαία στους εργάτες σε όλα τα λιμάνια, χτυπούν τις κλαδικές Συλλογικές Συμβάσεις Εργασίας, θεμελιώδη δικαιώματα. Όταν όμως οι εργάτες παίρνουν την υπόθεση του αγώνα στα χέρια τους, μπαίνουν στη μάχη μέσα από τις γραμμές του ταξικού εργατικού κινήματος, τις δυνάμεις του ΠΑΜΕ, η δυναμική της ταξικής πάλης μπαίνει εμπόδιο στους μηχανισμούς καταστολής εργοδοσίας – κυβέρνησης. Έχουμε πολύτιμη πείρα από αυτούς τους αγώνες το προηγούμενο διάστημα, στα λιμάνια, στα καράβια, σε άλλους μεγάλους χώρους, ανέδειξε τα οξυμμένα προβλήματα που υπάρχουν.

ΣΧΕΔΙΟ ΔΡΑΣΗΣ ΓΙΑ ΤΟ ΕΠΟΜΕΝΟ ΔΙΑΣΤΗΜΑ

Μπροστά σε αυτές τις κρίσιμες εξελίξεις για τους ναυτεργάτες και γενικότερα για τους εργαζόμενους στις μεταφορές προτείνουμε τα εξής:

  • Να καθοριστεί 10μελής Επιτροπή Ναυτεργατών για την οργάνωση της πάλης του κλάδου των ναυτεργατών.
  • Να δώσουμε συνέχεια στη παρέμβαση που πραγματοποιήθηκε από αντιπροσωπεία της Παγκόσμιας Συνδικαλιστικής Οργάνωσης στη Γενεύη της Ελβετίας στις 19 Νοέμβρη 2018, σε συνάντηση με τον Brandt Wagner, επικεφαλή του Τμήματος Ναυτεργατών του Διεθνούς Γραφείου Εργασίας (ILO). Καθορισμός της πρότασης της αντιπροσωπείας της ΠΣΟ στη Συνεδρίαση της Υποεπιτροπής της ΔΟΕ για τους μισθούς των ναυτεργατών – “International Labor Organizationmeeting : Subcommittee on wages of Seafarers” στη Γενεύη
  • Κλιμάκωση της πάλης των ναυτεργατών με αγωνιστικές κινητοποιήσεις και απεργία στα ελληνόκτητα ποντοπόρα καράβια και σε άλλες σημαίες σε διεθνή κλίμακα για την υπογραφή κλαδικών ΣΣ Εργασίας, δημόσια κοινωνική ασφάλιση, την ικανοποίηση των σύγχρονων αναγκών μας.
  • Να εκφραστεί έμπρακτα η αλληλεγγύη των εργαζομένων από τα συνδικάτα της ΠΣΟ στους ναυτεργάτες, στα καράβια.

Καλούμε τα ΔΣ των Συνδικάτων και τους ναυτεργάτες μέσα από τα καράβια, να συμμετέχουν στην οργάνωση και κλιμάκωση της πάλης του κλάδου.

Διεκδικούμε:
  • Το δικαίωμα στη δουλειά, την υπογραφή και εφαρμογή των κλαδικών ΣΣ Εργασίας με αυξήσεις – κανένας εργαζόμενος κάτω από 751 ευρώ. Δημόσια κοινωνική ασφάλιση για όλους τους ναυτεργάτες σε όλες τις κατηγορίες καραβιών.
  • Μείωση του χρόνου εργασίας 7ωρο πενθήμερο 35ωρο, αύξηση των οργανικών συνθέσεων των ημερών άδειας των ναυτεργατών – διπλά πληρώματα – σε όλες τις κατηγορίες καραβιών.
  • Μέτρα για την υγιεινή και ασφάλεια των ναυτεργατών στα καράβια.
  • Επιπρόσθετα μέτρα για την προστασία της ανθρώπινης ζωής στη θάλασσα και  του περιβάλλοντος.

Αυτό το διεκδικητικό πλαίσιο μπορεί να αποτελέσει την βάση για να αναπτύξει την δράση του το τμήμα Μεταφορών της Παγκόσμιας Συνδικαλιστικής Οργάνωσης το επόμενο διάστημα, να σχεδιάσουμε και να οργανώσουμε απεργιακή κινητοποίηση σε ελληνόκτητα  ποντοπόρα καράβια.