Στη Βουλή το νομοσχέδιο του Υπουργείου Ναυτιλίας που προωθεί τις ομαικές απολύσεις στα καράβια

Ένα ακόμα αντεργατικό όπλο στα χέρια των εφοπλιστών.

Στην αρμόδια Επιτροπή της Βουλής βρίσκεται από την Τρίτη 27 Μάρτη νομοσχέδιο του υπουργείου Ναυτιλίας με το οποίο η κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ – ΑΝΕΛ προωθεί τις ομαδικές απολύσεις και στα καράβια, κατ’ εντολή των εφοπλιστών και με την αβάντα του εργοδοτικού – κυβερνητικού συνδικαλισμού στην ΠΝΟ, ενισχύοντας παραπέρα το αντεργατικό θεσμικό πλαίσιο.

Παρότι, μάλιστα, το νομοσχέδιο δεν έχει χαρακτηριστεί επείγον, η κυβέρνηση προωθεί άρον άρον την ψήφισή του από την Ολομέλεια, με σύντμηση των διαδικασιών. Έτσι, για την Τετάρτη έχουν προγραμματιστεί δύο διαδοχικές συνεδριάσεις της Επιτροπής, ενώ ανακοινώθηκε ότι το νομοσχέδιο θα ψηφιστεί στην Ολομέλεια μεθαύριο Παρασκευή.

Με το συγκεκριμένο νομοσχέδιο, η κυβέρνηση ενσωματώνει στην ελληνική νομοθεσία την Οδηγία 2105/1794 της ΕΕ, λύνοντας τα χέρια των εφοπλιστών για μαζικές απολύσεις ναυτεργατών, αρκεί αυτές να γίνονται κατόπιν …διαβούλευσης και συμφωνίας των «κοινωνικών εταίρων», δηλαδή με τη συμφωνία της νόθας πλειοψηφίας της ΠΝΟ και των αντίστοιχων οργανώσεων σε επίπεδο ΕΕ.

Η ειδική αγορήτρια του ΚΚΕ, Διαμάντω Μανωλάκου, εξέφρασε τη διαφωνία της για τη διαδικασία, σημειώνοντας ότι η κυβέρνηση, με τις συνοπτικές διαδικασίες που ακολουθεί, νομίζει ότι θα συγκαλύψει ένα ακόμα αντεργατικό έκτρωμα που υπηρετεί τα συμφέροντα του κεφαλαίου, όπως είναι στην προκειμένη περίπτωση «η εφοπλιστική εργοδοσία», για να μην προλάβουν οι εργαζόμενοι να αντιδράσουν.

Το ΚΚΕ καταψήφισε το νομοσχέδιο και η Δ. Μανωλάκου υπογράμμισε:

«Η κυβέρνηση συνεχίζει ακάθεκτη τη νέα σειρά αντεργατικών μέτρων, ξηλώνοντας μέσα και από αυτό το νομοσχέδιο τα τελευταία αναχώματα για παραπέρα μείωση των οργανικών συνθέσεων των καραβιών και την προώθηση των μαζικών απολύσεων των ναυτικών με την εντολή των εφοπλιστών, τις υπηρεσίες του εργοδοτικού – κυβερνητικού συνδικαλισμού της ΠΝΟ, μέσα από το Συμβούλιο Εμπορικού Ναυτικού, υπονομεύοντας ταυτόχρονα την ασφάλεια στη θάλασσα».

Οσο για τη «διαβούλευση με εκπροσώπους των ναυτικών», που προβλέπεται στο νομοσχέδιο ως προϋπόθεση για να προβεί ένας εφοπλιστής σε ομαδικές απολύσεις, η Δ. Μανωλάκου τη χαρακτήρισε «περιτύλιγμα της απάτης του “κοινωνικού διαλόγου” για να χρυσώσετε και να νομιμοποιήσετε μαζικές απολύσεις και τη χειραγώγηση των εργαζομένων».

Από την πλευρά της κυβέρνησης, ο υφυπουργός Ναυτιλίας, Ν. Σαντορινιός, χαρακτήρισε το αντεργατικό νομοσχέδιο …«προστασία των δικαιωμάτων των ναυτεργατών», επειδή προάγει τη «διαβούλευση» και «θα πρέπει να ενημερώσει ο πλοιοκτήτης τούς εκπροσώπους των εργαζομένων» πριν τις απολύσεις!

Με την κυβέρνηση και πίσω από τα συμφέροντα των εφοπλιστών συμπαρατάχτηκαν όλα τα αστικά κόμματα, αφού όλοι – από τη ΝΔ έως τη ναζιστική Χρυσή Αυγή – ανεξάρτητα από διαφωνίες για άλλες διατάξεις του νομοσχεδίου, χαρακτήρισαν θετική την ενσωμάτωση της ευρωενωσιακής Οδηγίας.

ΚΑΤΑΓΓΕΛΙΑ από τα ταξικά σωματεία για τον προϋπολογισμό της ΠΝΟ

Στο μεταξύ, τα ταξικά ναυτεργατικά σωματεία ΠΕΜΕΝ, «ΣΤΕΦΕΝΣΩΝ», ΠΕΕΜΑΓΕΝ, τα οποία έχουν ήδη καταγγείλει το κυβερνητικό νομοσχέδιο, χαρακτηρίζουν «πρόκληση για τους ναυτεργάτες» και τον προϋπολογισμό της Πανελλήνιας Ναυτικής Ομοσπονδίας για το 2018, τον οποίο ενέκρινε, την Τρίτη 27 Μάρτη, η νόθα πλειοψηφία του εργοδοτικού – κυβερνητικού συνδικαλισμού στη διοίκηση της ΠΝΟ.

Τα τρία σωματεία καταγγέλλουν ότι ο προϋπολογισμός της Ομοσπονδίας αποδεικνύει το «βρώμικο αλισβερίσι μεταξύ των εφοπλιστών, του γγ της ΠΝΟ Γ. Χαλά και των άλλων δυνάμεων του εργοδοτικού – κυβερνητικού συνδικαλισμού, για την υπονόμευση των Συλλογικών Συμβάσεων και της Κοινωνικής Ασφάλισης για όλους τους ναυτεργάτες».

Συγκεκριμένα, σύμφωνα με τα στοιχεία του προϋπολογισμού που παραθέτουν τα σωματεία, προβλέπονται ως έσοδα το τεράστιο ποσό των 4.248.000 ευρώ! Από αυτά, τα 3.704.000 ευρώ προέρχονται από τις συμβάσεις που πουλάνε η ΠΝΟ, η ITF και ETF (Διεθνής και Ευρωπαϊκή Ομοσπονδία Μεταφορών) στους εφοπλιστές έναντι 5.000 έως 8.000 ευρώ για κάθε πλοίο, προκειμένου να ταξιδεύουν ανενόχλητα καράβια στα οποία δεν ισχύει κανένα εργασιακό, ασφαλιστικό και συνδικαλιστικό δικαίωμα. Επιπλέον 544.000 ευρώ προέρχονται «από το χαράτσι που παρακρατείται από τους ναυτεργάτες στα πλοία με ελληνική σημαία ως εισφορά για την ΠΝΟ»!

Όπως επισημαίνουν τα ταξικά σωματεία, η νόθα πλειοψηφία «δικαιολόγησε» αυτά τα ποσά, λέγοντας ότι χρειάζονται για να ενισχύονται οικονομικά τα μικρότερα σωματεία της Ομοσπονδίας, εννοώντας τα σωματεία «σφραγίδες» που δεν εκπροσωπούν κανένα ναυτεργάτη και υπάρχουν «για να παραμένει ο αρνητικός συσχετισμός δύναμης» και «οι εκφυλιστικές και νόθες διαδικασίες».

Συνολικά, τονίζουν τα σωματεία, αυτό το απόστημα στην ΠΝΟ συντηρείται για να διευκολύνει την επιθετικότητα των εφοπλιστών, της κυβέρνησης, σε βάρος των ναυτεργατικών δικαιωμάτων, για το καπιταλιστικό κέρδος. Ως τελευταία απόδειξη αναφέρουν τη συνάντηση που είχε η νόθα πλειοψηφία στη διοίκηση της Ομοσπονδίας, στις 26/3, με τον υπουργό Ναυτιλίας, Π. Κουρουμπλή, για το θέμα των συνεχών μειώσεων στις οργανικές συνθέσεις των επιβατηγών πλοίων, με ό,τι σημαίνει αυτό και για την προστασία της ανθρώπινης ζωής στη θάλασσα. Ο υπουργός τούς απάντησε ότι… «υπάρχει δημοσιονομικό έλλειμμα, να ξανασυζητήσουμε μετά τον Αύγουστο που θα έχουμε βγει από τα μνημόνια», χωρίς να υπάρξει η παραμικρή αντίδραση!

«Εφοπλιστές, κυβέρνηση και οι εκπρόσωποί τους στο συνδικαλιστικό κίνημα επιδιώκουν την υποταγή των ναυτεργατών, των εργαζομένων στα σχέδια του κεφαλαίου για καπιταλιστική ανάπτυξη, για ενίσχυση της ανταγωνιστικότητας και κερδοφορίας του, πάνω στα συντρίμμια των εργασιακών δικαιωμάτων», επισημαίνουν τα σωματεία και καλούν τους ναυτεργάτες να προετοιμάζονται για την ανάπτυξη αγωνιστικών και απεργιακών κινητοποιήσεων «για ΣΣΕ, Κοινωνική Ασφάλιση, ενάντια στην ανεργία, φορολογία, πλειστηριασμούς, για την υπεράσπιση των σύγχρονων αναγκών μας».