ΝΟΜΟΣΧΕΔΙΟ ΤΟΥ ΥΠΟΥΡΓΕΙΟΥ ΝΑΥΤΙΛΙΑΣ «Ολοκληρωμένη θαλάσσια πολιτική» για τα κέρδη των εφοπλιστών

Νέα χοντρά χρηματοδοτικά πακέτα και προνόμια για τους επιχειρηματικούς ομίλους που δραστηριοποιούνται στη «ναυτιλιακή βιομηχανία», με ιδιαίτερη αναφορά στους εφοπλιστές, συνέχεια στην παράδοση αιγιαλών, θαλασσών, προς …«αξιοποίηση» από τους επενδυτές, παραπέρα υποβάθμιση της προστασίας της ανθρώπινης ζωής στη θάλασσα, προβλέπει το νομοσχέδιο που κατατέθηκε από το υπουργείο Ναυτιλίας και αναμενόταν να ψηφιστεί αργά χτες το βράδυ στην Ολομέλεια της Βουλής, με τίτλο «Ολοκληρωμένη θαλάσσια πολιτική στον νησιωτικό χώρο, διατάξεις για συμμόρφωση με υποχρεώσεις διεθνούς ναυσιπλοΐας και την αναβάθμιση Λ.Σ. – ΕΛ.ΑΚΤ. και ειδικές ρυθμίσεις για την ψηφιοποίηση και εν γένει ενίσχυση της ανταγωνιστικότητας της ελληνικής ναυτιλίας στη μετά-COVID εποχή».

Οσο για τους ναυτεργάτες, προβλέπει παράταση της αναστολής και παραπέρα αύξηση ουσιαστικά της ανεργίας, καταδικάζοντάς τους να ζήσουν με 534 ευρώ ή με το επίδομα ανεργίας των 350 ευρώ, για την απόδοση του οποίου είναι τέτοιες οι προϋποθέσεις που η πλειοψηφία των ανέργων μένει εκτός.

Το νομοσχέδιο προβλέπει ακόμα την παραπέρα υποβάθμιση της πλοηγικής υπηρεσίας (βλέπε σχετικό θέμα), ενώ με τροπολογία της τελευταίας στιγμής προβλέπεται μειώνεται το πρόστιμο για την παραβίαση του ISM Code («Κώδικας Ασφαλούς Διαχείρισης Πλοίων»), από 500 ευρώ ανά μέλος του πληρώματος, σε 1.000 ευρώ ανά πλοίο!

Επίσης, με τροπολογία η Ρυθμιστική Αρχή Λιμένων (ΡΑΛ) μετατρέπεται σε γνωμοδοτικό όργανο, δηλαδή χάνει ακόμα και αυτές τις υποτυπώδεις δυνατότητες για έλεγχο και επιβολή προστίμων.

Αυτό το έκτρωμα ο υπουργός Ναυτιλίας Γ. Πλακιωτάκης το χαρακτήρισε «τομή στην προστασία και την ενίσχυση της νησιωτικότητας», «προστασία της ναυτεργασίας», τη δε απαξίωση της πλοηγικής υπηρεσίας «συνήθη ευρωπαϊκή πρακτική».

Ο ΣΥΡΙΖΑ μέσω του κοινοβουλευτικού του εκπροσώπου, Ν. Σαντορινιού, κατηγόρησε την κυβέρνηση ότι δεν εξασφαλίζει γενναία ενίσχυση στους ακτοπλόους εφοπλιστές, με τον υπουργό να τον καθησυχάζει, λέγοντας πως για φέτος θα δώσει 140 εκατ. ευρώ και έπεται συνέχεια. Η αντιλαϊκή «σκυταλοδρομία» αναδείχθηκε και σε ό,τι αφορά την απαξίωση της ΡΑΛ, με τον ΣΥΡΙΖΑ να καταθέτει αίτημα ονομαστικής ψηφοφορίας, κατηγορώντας την κυβέρνηση ότι έτσι «τα δίνει όλα στα μονοπώλια» του ΟΛΠ και του ΟΛΘ, και τη ΝΔ να του υπενθυμίζει ότι η ιδιωτικοποίηση των δύο οργανισμών «έγινε με δική σας υπογραφή, όχι της ΝΔ».

Νομοσχέδιο κομμένο και ραμμένο στα εφοπλιστικά συμφέροντα

Οι βουλευτές του ΚΚΕ ανέδειξαν ότι το νομοσχέδιο είναι κομμένο και ραμμένο στα μέτρα της κερδοφορίας των εφοπλιστών και των άλλων ομίλων της ναυτιλίας, εξέφρασαν την αλληλεγγύη του Κόμματος στον αγώνα των εργαζομένων στην Πλοηγική Υπηρεσία, ζήτησαν την απόσυρση του σχετικού άρθρου 22, ενώ ανέδειξαν τις τεράστιες ευθύνες που αναλαμβάνει η κυβέρνηση με τις ρυθμίσεις αυτές, που για την κερδοφορία των εφοπλιστών διαμορφώνουν το έδαφος για νέα ναυάγια.

Η ειδική αγορήτρια του ΚΚΕ Διαμάντω Μανωλάκου ανέφερε συγκεκριμένα παραδείγματα με ναυάγια στο εξωτερικό αλλά και στην Ελλάδα – με τελευταίο τη σύγκρουση, τον Οκτώβρη στον δίαυλο του λιμανιού του Πειραιά, πλοίου κοντέινερ με πολεμικό πλοίο, και παλιότερα το ναυάγιο του κρουαζιερόπλοιου «Sea Diamond» – επειδή παραβίαζαν κανόνες ασφαλείας, ανάμεσα στους οποίους ήταν η έλλειψη πλοηγού.

Σε σχέση με την τροπολογία για τη ΡΑΛ ανέφερε ότι επιβεβαιώνεται η θέση του ΚΚΕ για «δήθεν ανεξάρτητες αρχές». Αλλωστε, «όταν πάνε να υλοποιήσουν αρμοδιότητες που δεν αρέσουν στην κυβέρνηση, αυτές αφαιρούνται». Δεν είναι τυχαίο, συνέχισε, το γεγονός ότι η τροπολογία ήρθε αιφνιδιαστικά και την ίδια μέρα που η Αρχή είχε καλέσει τον ΟΛΠ να λογοδοτήσει για καταγγελίες παραβιάσεων.

«Καταπατά τα δικαιώματα των ναυτεργατών, των σπουδαστών στις ΑΕΝ, των πλοηγών, καταπατά τις ανάγκες των εργαζομένων στα νησιά», επεσήμανε για το νομοσχέδιο ο βουλευτής του ΚΚΕ Γιώργος Μαρίνος, αναδεικνύοντας με συγκεκριμένα στοιχεία πόσο ακριβά πληρώνουν ναυτεργάτες, νησιώτες, συνολικά ο λαός την ανταγωνιστικότητα των εφοπλιστών (Ολόκληρη η ομιλία του Γ. Μαρίνου θα δημοσιευτεί στον αυριανό «Ριζοσπάστη»).

Η Μαρία Κομνηνάκα τόνισε ότι η λεγόμενη νησιωτική πολιτική της κυβέρνησης της ΝΔ, όπως και του ΣΥΡΙΖΑ πριν, αφορά τη χρηματοδότηση των επενδύσεων εφοπλιστών, μεγαλοξενοδόχων κ.λπ. Οι εργαζόμενοι και αυτοαπασχολούμενοι των νησιών όμως θα συνεχίσουν να είναι αντιμέτωποι με τον εφιάλτη της απομόνωσης των νησιών τους το χειμώνα, με τα πανάκριβα εισιτήρια, με την υποβάθμιση της Υγείας και της Παιδείας, ενώ παραμένουν «μη επιλέξιμα» έργα αντιπλημμυρικά, αντισεισμικά και άλλα που αφορούν τις λαϊκές ανάγκες.

Ο κοινοβουλευτικός εκπρόσωπος του ΚΚΕ Νίκος Καραθανασόπουλος ανέδειξε ότι τα προβλήματα των νησιωτών και των ναυτεργατών μπορούν να λυθούν «με την ανειρήνευτη πάλη και σύγκρουση με τις εκάστοτε κυβερνήσεις, τα αστικά κόμματα και τους μονοπωλιακούς ομίλους». «Η μόνη διέξοδος είναι ο σοσιαλισμός», τόνισε και πρόσθεσε: «Ενας κρατικός φορέας μεταφορών που θα έχει στην ευθύνη του το σύνολο των μεταφορών, όχι ανταγωνιστικά μεταξύ τους αλλά συμπληρωματικά, μπορεί να αξιοποιεί το σύνολο των υποδομών και όλες τις μορφές μεταφοράς για την ικανοποίηση των λαϊκών αναγκών και των αναγκών ανάπτυξης των παραγωγικών δραστηριοτήτων».