ΚΥΒΕΡΝΗΣΗ – ΥΠΟΥΡΓΕΙΟ ΝΑΥΤΙΛΙΑΣ Συνεχίζουν να πέφτουν βροχή τα προνόμια στους εφοπλιστές

Το ένα «πακέτο στήριξης της ανταγωνιστικότητάς» τους μετά το άλλο σπεύδει να κατοχυρώσει η κυβέρνηση για τους εφοπλιστές με «δωράκια» εκατομμυρίων και σαρωτικά μέτρα ενάντια στα ναυτεργατικά δικαιώματα

Ηδη συζητείται στην αρμόδια Επιτροπή της Βουλής νομοσχέδιο του υπουργείου Ναυτιλίας με τίτλο «Ολοκληρωμένη θαλάσσια πολιτική στον νησιωτικό χώρο, διατάξεις για συμμόρφωση με υποχρεώσεις διεθνούς ναυσιπλοΐας και την αναβάθμιση ΛΣ – ΕΛ.ΑΚΤ. και ειδικές ρυθμίσεις για την ψηφιοποίηση και εν γένει ενίσχυση της ανταγωνιστικότητας της ελληνικής ναυτιλίας στη μετά-COVID εποχή».

Το νομοσχέδιο μεταξύ άλλων προβλέπει χρηματοδοτικά πακέτα για τους εφοπλιστές των επιβατηγών πλοίων είτε από το Πρόγραμμα Δημοσίων Επενδύσεων είτε από κοινοτικά κονδύλια με πρόσχημα «την κάλυψη επιτακτικών αναγκών θαλάσσιων ενδομεταφορών με σκοπό τη διασφάλιση ελάχιστης θαλάσσιας συγκοινωνιακής εξυπηρέτησης του νησιωτικού χώρου». Το όλο πρόγραμμα ονομάζεται «Νέαρχος» και έρχεται να προστεθεί σε όλα τα προηγούμενα που τους έχει εξασφαλίσει η κυβέρνηση: Στη μείωση κατά 50% των οργανικών συνθέσεων χειμώνα – καλοκαίρι, όπως και στο «ζεστό» χρήμα (επιδοτήσεις για «άγονες γραμμές», μεταφορικό ισοδύναμο, έκτακτες οικονομικές ενισχύσεις κ.ά.) που μόνο για το 2020 έχει ξεπεράσει τα 200 εκατ. ευρώ, χώρια τις απευθείας αναθέσεις, όπου δύσκολα μαθαίνει κανείς τι εισέπραξαν τελικά. Μάλιστα, ο υπουργός, Γ. Πλακιωτάκης, κατά τη συζήτηση του νομοσχεδίου ανακοίνωσε ότι θα δοθούν στους εφοπλιστές έξτρα 50 εκατ. ευρώ!

Στο ίδιο νομοσχέδιο όπου προσφέρονται στους εφοπλιστές απλόχερα εκατομμύρια, για τους ναυτεργάτες προβλέπονται η παράταση της αναστολής των συμβάσεών τους στα πλοία της ακτοπλοΐας, τους οποίους το υπουργείο καλεί να ζήσουν με κάτι παραπάνω από 500 ευρώ – καθώς οι… αναξιοπαθούντες εφοπλιστές θεωρούνται «επιχειρήσεις που πλήγηκαν από την πανδημία» – και η ανάλογη μείωση των Δώρων Χριστουγέννων και Πάσχα.

Οι ρυθμίσεις του νομοσχεδίου έρχονται και πάλι να ικανοποιήσουν αξιώσεις των εφοπλιστών, μερικές μόλις μέρες απ’ όταν ο πρόεδρος του Συνδέσμου Επιχειρήσεων Επιβατηγού Ναυτιλίας (ΣΕΕΝ), Μ. Σακέλης (μιλώντας στις 12 Γενάρη στην παρουσίαση της μελέτης για την επιβατηγό ναυτιλία από το ΙΟΒΕ), ζητούσε γενναίο μερτικό για τους εφοπλιστές των επιβατηγών πλοίων από τα «αναπτυξιακά προγράμματα, εθνικά ή ευρωπαϊκά», όπως και «τον εκσυγχρονισμό του θεσμικού μας πλαισίου», πάγια αξίωση των εφοπλιστών που αφορά την επέκταση του καθεστώτος των ποντοπόρων πλοίων και στα ακτοπλοϊκά – επιβατηγά, και εμποδίζουν την επιβολή του οι αγώνες των ναυτεργατών. Ζήτησε ακόμα «σωστή αποζημίωση των πλοίων όταν επιβάλλονται δρομολόγια ή δεν είναι δυνατόν αυτά να διακοπούν», δηλαδή αύξηση του «ζεστού» χρήματος που εισπράττουν.

Τις απαιτήσεις των εφοπλιστών ήρθε να ενισχύσει και η μελέτη του ΙΟΒΕ, όπου με διάφορα στοιχεία, που δείχνουν πόσο «μεγάλο πλήγμα» δέχτηκε η «επιβατηγός ναυτιλία» από την πανδημία, προσπαθεί να στοιχειοθετήσει πόσο αναγκαία είναι η στήριξή της με νέα προνόμια, την ώρα που οι ναυτεργάτες θα παίρνουν ως «αντάλλαγμα» νέα πλήγματα στα δικαιώματά τους.

«Νέα δέσμη μέτρων» και για τους εφοπλιστές των ποντοπόρων πλοίων

Την ίδια μέρα, στις 12/1, ο υπουργός Ναυτιλίας, Γ. Πλακιωτάκης, προανήγγειλε ότι έρχεται «νέα δέσμη μέτρων» για τη «στήριξη της ανταγωνιστικότητας της ελληνικής ποντοπόρου ναυτιλίας».

Σύμφωνα με τη σχετική υπουργική ανακοίνωση, «τα νέα μέτρα, στον πυρήνα των οποίων βρίσκονται η άρση αντικινήτρων και ο εξορθολογισμός διαδικασιών που σχετίζονται με την επιλογή της ελληνικής σημαίας, θα ενσωματωθούν στο υφιστάμενο σταθερό και συνταγματικά κατοχυρωμένο θεσμικό πλαίσιο νηολόγησης ποντοπόρων πλοίων. Τα μέτρα παρέχουν μεγαλύτερη ευελιξία στους όρους απασχόλησης πληρωμάτων, αντανακλούν βέλτιστες διεθνείς πρακτικές στο καθεστώς φορολογίας αλλοδαπών πληρωμάτων και προάγουν τη ναυτική εκπαίδευση».

Με τις «βέλτιστες διεθνείς πρακτικές» που αναφέρει η ανακοίνωση εννοεί πως κυβέρνηση και εφοπλιστές θέλουν και στα πλοία με ελληνική σημαία οι όροι αμοιβής και οργανικής σύνθεσης των πληρωμάτων να είναι αντίστοιχοι με τις «σημαίες ευκαιρίας» Λιβερίας, Μάλτας, Παναμά κ.ά., δηλαδή συνθήκες γαλέρας για τους ναυτεργάτες, που θέτουν σε κίνδυνο την υγεία τους και την ασφάλεια της ναυσιπλοΐας.

Με άλλα λόγια, μετά το ελεύθερο που έδωσε η κυβέρνηση στους εφοπλιστές των ποντοπόρων πλοίων, με νομοθετική ρύθμιση τη καλοκαίρι, να καταργούν τις ελληνικές κλαδικές ΣΣΕ των ναυτεργατών, εφαρμόζοντας για τα πληρώματα μέχρι και το βαθμό του ανθυποπλοιάρχου τις συμβάσεις πείνας της ITF, με βάση τις οποίες για να φτάσει ο ναύτης να πάρει λίγο πάνω από 1.000 δολάρια το μήνα χρειάζεται να συμπληρώσει πάνω από 100 ώρες υπερωριακής απασχόλησης, τώρα φαίνεται ότι έρχεται να ξεμπερδεύει μια και καλή με ό,τι έχει σχέση με ΣΣΕ και συγκροτημένα δικαιώματα στα πλοία. Βέβαια σε αυτά έρχονται να προστεθούν και διάφορα δωράκια, όπως συνέχιση φοροαπαλλαγών κ.ά.

Μάλιστα, όπως εξηγεί στις ανακοινώσεις του ο Γ. Πλακιωτάκης, «μολονότι η ελληνική πλοιοκτησία διατηρεί την παγκόσμια πρωτοκαθεδρία της, σήμερα μόνο το 16,7% της ελληνόκτητης χωρητικότητας φέρει την ελληνική σημαία. Η δέσμη μέτρων στοχεύει στην αντιστροφή της εικόνας αυτής». Καταλήγει σημειώνοντας πως «θέλουμε να περάσουμε στους Ελληνες πλοιοκτήτες ένα ισχυρό μήνυμα ότι η ελληνική κυβέρνηση είναι κοντά τους, ακούει τις ανάγκες τους».

Προϋπόθεση της κερδοφορίας των εφοπλιστών οι όλο και φτηνότεροι ναυτεργάτες

Τα νέα μέτρα εντάσσονται στη στρατηγική της λεγόμενης «γαλάζιας οικονομίας» της ΕΕ και υπηρετούν το στόχο της ενίσχυσης της ανταγωνιστικότητας της ελληνικής σημαίας, με την κυβέρνηση να επιχειρεί να βαφτίσει το κρέας ψάρι, παρουσιάζοντας πως μέσα από εκεί μπορούν τάχα να υπηρετηθούν τα συμφέροντα και των ναυτεργατών, να ανοίξουν νέες θέσεις εργασίας κ.ο.κ.

Ακριβώς τα αντίθετα βέβαια δείχνει η έως τώρα πείρα, με τους εφοπλιστές να σπάνε τα κοντέρ της κερδοφορίας με βάση όσα εξασφαλίζουν διαδοχικά όλες οι κυβερνήσεις για να εκμεταλλεύονται πάμφθηνη εργατική δύναμη, όπως και τα υπόλοιπα προνόμια (πλήρης φοροασυλία, απαλλαγή ασφαλιστικών εισφορών, επιδοτήσεις, επιχορηγήσεις κ.ο.κ.).

Σύμφωνα με τα τελευταία στοιχεία του ναυτιλιακού Τύπου (11 Γενάρη) ο ελληνόκτητος στόλος εισήλθε στο 2021 ως κυρίαρχος στην παγκόσμια ναυτιλιακή βιομηχανία, με 3.968 πλοία, 340,8 εκατομμύρια τόνους dw και 199,6 εκατ.gross tonnage χωρητικότητα και με 158 πλοία να είναι υπό ναυπήγηση συνολικής χωρητικότητας 13,01 gross tonnage. Από το 2000 έως το 2020 αυξήθηκε κατά 12% όσον αφορά τον αριθμό πλοίων και κατά 126% όσον αφορά τη χωρητικότητα. Αποτελεί το 54,3% του ευρωπαϊκού στόλου και το 19,7% του παγκόσμιου. Κάθε χρόνο το 20% – 25% των αγορών πλοίων είναι από ελληνικά συμφέροντα.

Ομως, οι ναυτεργάτες αυτό που έχουν «εισπράξει» από όλη αυτή την ανάπτυξη και κερδοφορία είναι η διαρκής επίθεση στο σύνολο των εργασιακών τους δικαιωμάτων και των θέσεων εργασίας τους.

Εχουν να δουν υπογραφή ΣΣΕ από το 2010 καθώς οι εφοπλιστές με την αμέριστη βοήθεια των ΝΔ, ΠΑΣΟΚ, ΣΥΡΙΖΑ και του εργοδοτικού – κυβερνητικού συνδικαλισμού στην ΠΝΟ, αρνούνται να υπογράψουν τη Σύμβαση.

Μειώνονται συνεχώς οι οργανικές συνθέσεις και οι μισθοί, πλήττονται στα συνδικαλιστικά τους δικαιώματα, ενώ απελευθερώθηκαν οι μαζικές απολύσεις στα καράβια, «κατόρθωμα» της κυβέρνησης ΣΥΡΙΖΑ αυτό.

Σύμφωνα με την ΕΛΣΤΑΤ, οι Ελληνες ναυτεργάτες καταστρώματος (ναύκληροι, κυβερνήτες, ναύτες κ.ά.), δηλαδή οι ναυτεργάτες με συγκροτημένα δικαιώματα, στα ποντοπόρα πλοία από 2.662 που ήταν το 1994, το 2018 είχαν μείνει 459! Συνολικά στο ίδιο διάστημα η απώλεια των θέσεων εργασίας για τους ναυτεργάτες έφτασε τις 18.431, ποσοστό 47,11%.

 

Α.Ζ