ΚΥΒΕΡΝΗΣΗ ΣΥΡΙΖΑ: Με fast track διαδικασίες αντιδραστικές ρυθμίσεις σε βάρος δικαιωμάτων και λαϊκών ελευθεριών

ΝΟΜΟΣΧΕΔΙΑ ΓΙΑ ΤΟΝ ΝΕΟ ΠΟΙΝΙΚΟ ΚΩΔΙΚΑ ΚΑΙ ΤΟΝ ΚΩΔΙΚΑ ΠΟΙΝΙΚΗΣ ΔΙΚΟΝΟΜΙΑΣ:

Αποχώρησε το ΚΚΕ από τη συζήτηση, καταγγέλλοντας τη διαδικασία και το αντιδραστικό περιεχόμενο των ρυθμίσεων.

Με άκρως συνοπτικές διαδικασίες, χειρότερες και από αυτές του κατεπείγοντος, επικυρώθηκαν χτες από την κυβερνητική πλειοψηφία και το Ποτάμι, στην αρμόδια Επιτροπή της Βουλής και σε μία συνεδρίαση, τα δύο νομοσχέδια του υπουργείου Δικαιοσύνης για την «Κύρωση του Ποινικού Κώδικα» και την «Κύρωση του Κώδικα Ποινικής Δικονομίας», στα οποία περιλαμβάνονται πάνω από 1.000 άρθρα. Τα δύο νομοσχέδια, τα οποία θα ψηφιστούν σήμερα στην Ολομέλεια με την ίδια συνοπτική διαδικασία, είναι ενταγμένα σε ένα μπαράζ νομοθετικών παρεμβάσεων που προωθεί η κυβέρνηση του ΣΥΡΙΖΑ, λίγες μέρες πριν από τη διάλυση της Βουλής, για λογαριασμό του κεφαλαίου, προκειμένου να έχει έτοιμο το έδαφος για την κλιμάκωση της αντιλαϊκής επίθεσης την επομένη των εκλογών με όποια κυβέρνηση.

Το ΚΚΕ αποχώρησε από την Επιτροπή. Λίγο πριν, ο ειδικός αγορητής του ΚΚΕ Μανώλης Συντυχάκης κατήγγειλε τόσο τη fast track διαδικασία παραμονές της διάλυσης της Βουλής, με την οποία επιχειρεί η κυβέρνηση να ψηφίσει τους νέους Κώδικες, ξεκαθαρίζοντας ότι «δεν τη νομιμοποιούμε», όσο και το αντιδραστικό περιεχόμενο των νομοθετικών ρυθμίσεων.

Ενισχύεται το ποινικό οπλοστάσιο της αστικής τάξης

Σχολιάζοντας τα όσα προβλέπονται στα δύο νομοσχέδια, ο βουλευτής του ΚΚΕ σημείωσε ότι με τους νέους Κώδικες που προωθεί εσπευσμένα η κυβέρνηση, λίγο πριν από τη διάλυση της Βουλής, πέρα από ορισμένους αναγκαίους στοιχειώδεις εκσυγχρονισμούς που γίνονται (κατάργηση πταισμάτων, παρωχημένων αδικημάτων που έχουν περιπέσει σε αχρησία κ.λπ.), εισάγονται νέοι αμερικανόπνευστοι θεσμοί, που αλλάζουν σε αντιδραστική κατεύθυνση τον ίδιο το χαρακτήρα της ποινικής δίκης, όπως αυτοί της ποινικής διαταγής, της ποινικής διαμεσολάβησης και της ποινικής συνδιαλλαγής, προσβάλλοντας θεμελιώδη δικαιώματα των κατηγορουμένων και καθιερώνοντας ένα απαράδεκτο παζάρι ποινών, που θα λειτουργεί εκβιαστικά σε βάρος αθώων και φτωχών κατηγορουμένων και ευεργετικά υπέρ διαφόρων οικονομικά ισχυρών και μεγαλοσχημόνων παραβατών του νόμου.

Τόνισε ότι «διατηρείται και ενισχύεται το ποινικό οπλοστάσιο της αστικής τάξης και της εκάστοτε κυβέρνησης σε βάρος του εργατικού και λαϊκού κινήματος, συρρικνώνονται ακόμη περισσότερο δημοκρατικά δικαιώματα και λαϊκές ελευθερίες, όπως συμβαίνει με τη διατήρηση του τρομονόμου, που η κυβέρνηση είχε υποσχεθεί ότι θα καταργήσει. Αλλά αντί γι’ αυτό τον εμπλουτίζει με νέες διατάξεις», που αφορούν «την ανεξέλεγκτη ουσιαστικά συλλογή και χρήση του DNA των πολιτών, που δίνει τη δυνατότητα στις διωκτικές αρχές να τυλίγουν ανθρώπους σε μια κόλλα χαρτί», επίσης «την επικίνδυνη δυνατότητα στέρησης του δικαιώματος του κατηγορουμένου που συλλαμβάνεται να επικοινωνεί με τρίτα πρόσωπα, στα οποία προφανώς περιλαμβάνονται και οι δικηγόροι, που προβλέπεται στο νέο άρθρο 97 παρ. 2 του ΚΠΔ, στο πλαίσιο της εφαρμογής αντιδραστικής ευρωενωσιακής Οδηγίας», ενώ, όπως επισήμανε, εισάγει νέα αδικήματα, όπως αυτό της ποινικοποίησης της παράβασης κανονισμών της ΕΕ, της αυστηροποίησης των ποινών στα αδικήματα που εφαρμόζονται για την καταστολή εργατικών και λαϊκών αγώνων, όπως της διατάραξης της λειτουργίας της υπηρεσίας, της παρακώλυσης συγκοινωνιών κ.ά.

Ο Μ. Συντυχάκης ανέδειξε ότι από τις νέες σχετικές διατάξεις «ευνοούνται ποικιλότροπα – και προκλητικά θα λέγαμε – οι διάφοροι μεγαλοσχήμονες παραβάτες του νόμου, τόσο με τους νέους θεσμούς στον Κώδικα Ποινικής Δικονομίας, όσο και πιο συγκεκριμένα με άλλες διατάξεις, όπως με την κουτσουρεμένη ενσωμάτωση στο νέο Ποινικό Κώδικα των διατάξεων του καταργούμενου νόμου για τους καταχραστές του Δημοσίου, όπου με τη νέα σχετική διάταξη εξαιρούνται τα ΝΠΙΔ που ελέγχονται από το Δημόσιο, όπως για παράδειγμα ο ΟΤΕ, με αποτέλεσμα οι κατηγορούμενοι π.χ. για την περίφημη υπόθεση της SIEMENS, να μην περιλαμβάνονται σε αυτήν. Ενισχύεται γενικότερα ο ταξικός χαρακτήρας της Ποινικής Δικαιοσύνης».

Πρόσθεσε ότι «με στόχο την τεχνητή αποσυμφόρηση υποθέσεων από τα Ποινικά Δικαστήρια και κρατουμένων από τις φυλακές, προωθείται μια οριζόντια γενική μείωση ποινών, μετατροπή κακουργημάτων σε πλημμελήματα κ.τ.λ.», την ίδια ώρα που από την άλλη μεριά, αντιφατικά και προβληματικά, καταργείται η δυνατότητα μετατροπής των ποινών πάνω από 3 έτη, οι οποίες υποχρεωτικά θα εκτίονται, χωρίς, όπως τόνισε, «να συνοδεύονται από άλλα ουσιαστικά μέτρα πρόληψης της εγκληματικότητας, επιτάχυνσης της εκδίκασης των ποινικών υποθέσεων με ενίσχυση των δικαστηρίων σε προσωπικό και υλικοτεχνική υποδομή, βελτίωσης της ζωής των κρατουμένων στις φυλακές, στήριξης και επανένταξής τους στην κοινωνία, με τη δημιουργία δικτύου ουσιαστικών και αποτελεσματικών, δημόσιων δομών. Ετσι, τα σοβαρά υπαρκτά προβλήματα της Ποινικής Δικαιοσύνης και του λεγόμενου σωφρονισμού, αντί να επιλυθούν, απλώς θα ανακυκλωθούν».

Ειδική αναφορά έκανε για το αδίκημα της διεύθυνσης εγκληματικής οργάνωσης (του άρθρου 187 του ΠΚ), με το οποίο δικάζεται η ηγεσία της ναζιστικής εγκληματικής οργάνωσης της Χρυσής Αυγής. Οπως σημείωσε, «η κυβέρνηση, ύστερα από την κατακραυγή που υπήρξε, αναδιπλώθηκε, όχι όμως πλήρως, αφού στην τελική διάταξη που φέρνει για ψήφιση, ναι μεν η διεύθυνση τιμωρείται ξεχωριστά με βαρύτερη ποινή, ωστόσο η ποινή που απειλείται για το σχετικό αδίκημα είναι από 5 μέχρι 15 έτη, αντί για 10 μέχρι 20, όπως προβλέπεται με την ισχύουσα διάταξη. Δεν αρκέστηκε δηλαδή η κυβέρνηση στη μείωση της ανώτατης ποινής, που καθιερώνει για όλα τα κακουργήματα (από 20 σε 15 έτη), αλλά προχώρησε στη μείωση και της κατώτατης (από 10 σε 5 έτη)».

  • Από τον «Ριζοσπάστη» της Πέμπτης 6/6/2019