ΚΥΒΕΡΝΗΣΗ-ΕΦΟΠΛΙΣΤΕΣ : «Ψήνεται» κρατική χρηματοδότηση στους εφοπλιστές για την ανανέωση του στόλου τους

Στρωμένο και εδώ το έδαφος από την κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ.

Δείγμα γραφής για τους σχεδιασμούς της κυβέρνησης της ΝΔ, προκειμένου να ανταποκριθεί εξίσου αποτελεσματικά με την προηγούμενη κυβέρνηση του ΣΥΡΙΖΑ στις αξιώσεις του κεφαλαίου, και στην προκειμένη περίπτωση των εφοπλιστών για την ενίσχυση της κερδοφορίας και ανταγωνιστικότητάς τους, έδωσε ο υπουργός Ναυτιλίας Γ. Πλακιωτάκης κατά τη διάρκεια της χτεσινής πρώτης συνάντησής του με τους ναυτιλιακούς συντάκτες.

Απαντώντας σε σχετική ερώτηση, ο υπουργός επιβεβαίωσε ότι η κυβέρνηση επεξεργάζεται ήδη σχέδιο χρηματοδότησης προς τους εφοπλιστές για την ανανέωση του στόλου τους, στο όνομα της προσαρμογής των πλοίων στη χρήση των αποθειωμένων καυσίμων. Οπως είπε, την επόμενη βδομάδα θα έχει συνάντηση με τον Σύνδεσμο Επιχειρήσεων Επιβατηγού Ναυτιλίας και άλλους φορείς, προκειμένου να προτείνουν μέτρα «και να παρθούν άμεσες πρωτοβουλίες».

Η προετοιμασία για τρόπους χρηματοδότησης των εφοπλιστών, προκειμένου ο λαός πέρα από τα προνόμια και τις φοροαπαλλαγές να πληρώσει και την ανανέωση του στόλου τους, έχει γίνει ήδη από την κυβέρνηση του ΣΥΡΙΖΑ σε συνεργασία με το Ναυτιλιακό Επιμελητήριο, το οποίο έχει εκπονήσει μελέτη για την ανανέωση του στόλου με πλοία υβριδικά, LNG και ηλεκτρικά. Σύμφωνα με δηλώσεις του πρώην αναπληρωτή υπουργού Ναυτιλίας του ΣΥΡΙΖΑ, Ν. Σαντορινιού, είχε ήδη συμφωνηθεί η χρηματοδότηση για τις νέες ναυπηγήσεις να γίνει με μορφή ΣΔΙΤ (Σύμπραξη Δημόσιου και Ιδιωτικού Τομέα), αλλά και δανειοδότηση με εγγυητή το Δημόσιο…

Άλλωστε ο Γ. Πλακιωτάκης από τη στιγμή ανάληψης των καθηκόντων του έκανε σαφές ότι «αναδεικνύεται υπαρκτό το πρόβλημα της χρηματοδότησης της ελληνικής ναυτιλίας ώστε να εξασφαλιστεί η βιωσιμότητά της», όταν τα κέρδη των εφοπλιστών έχουν φτάσει σε απίστευτα ύψη.

Ο υπουργός προδιέγραψε παράλληλα νέα επίθεση στα ναυτεργατικά δικαιώματα, λέγοντας λίγο έως πολύ στους ναυτεργάτες να μη διεκδικούν τα δικαιώματά τους, την υπογραφή ΣΣΕ με ανθρώπινες συνθήκες εργασίας, αν θέλουν να μείνουν στα καράβια. Όπως είπε, «μας ενδιαφέρει ο Έλληνας ναυτικός», όμως για να «ενισχυθεί η απασχόληση» στα πλοία «για να επανέλθουν οι Έλληνες στη ναυτιλία», θα πρέπει «να βρούμε μία λύση και να μην τραβάει το σκοινί κανείς», προσθέτοντας πως «δεν πρέπει να υπάρχουν αντιπαλότητες», αφού «όταν πηγαίνει καλά μία επιχείρηση είναι καλά και οι εργαζόμενοι» – σε απλή μετάφραση, ζητώντας «εργασιακή ειρήνη».

Αυτό που δεν είπε είναι ότι οι ποντοπόροι εφοπλιστές αρνούνται να υπογράψουν ΣΣΕ από το 2010, ότι οι ακτοπλόοι μειώνουν παράλληλα με τους μισθούς και τις οργανικές συνθέσεις, εξουθενώνοντας τους ναυτεργάτες και διαμορφώνοντας επικίνδυνες συνθήκες για την προστασία της ανθρώπινης ζωής στη θάλασσα. Με δυο λόγια, η μία κυβέρνηση στρώνει το δρόμο στην άλλη σε ό,τι αφορά τη χειροτέρευση των όρων αμοιβής και των συνθηκών εργασίας στα καράβια σε βάρος των ναυτεργατών, για να αυξάνεται η κερδοφορία του εφοπλιστικού κεφαλαίου.

Οσον αφορά την ιδιωτικοποίηση των λιμανιών, έκανε σαφές ότι αυτή θα συνεχιστεί στο δρόμο που έχει χαράξει η κυβέρνηση του ΣΥΡΙΖΑ, απλώς θα αναζητηθεί μέσα από μελέτες ποιο είναι το «μοντέλο» που συμφέρει τους επιχειρηματικούς ομίλους, αν θα είναι δηλαδή όλα με υποπαραχωρήσεις ή πώληση πλειοψηφικού πακέτου κ.λπ.

Αντίστοιχα, κάνοντας ειδική αναφορά στο «master plan» της COSCO για το λιμάνι του Πειραιά, έκανε σαφές ότι θα τηρηθεί η σύμβαση παραχώρησης που ψήφισε η κυβέρνηση του ΣΥΡΙΖΑ. «Σε κάθε περίπτωση, υπάρχει μια σύμβαση παραχώρησης», είπε. Διεμήνυσε ότι «δεν πρόκειται να προκύψουν κωλυσιεργίες» στους σχεδιασμούς των μονοπωλίων για το λιμάνι από την πλευρά της κυβέρνησης και ότι «μας ενδιαφέρει να στείλουμε ένα θετικό μήνυμα, ότι είμαστε φιλικοί στην προσέλκυση επενδύσεων».

  • Από τον «Ριζοσπάστη» της Παρασκευής 12/7/2019