ΚΥΒΕΡΝΗΣΗ – ΕΕ : Μπαράζ αντιλαϊκών παρεμβάσεων

Στην τελική ευθεία περνούν οι αντιλαϊκές διεργασίες και τα παζάρια της κυβέρνησης με τους ευρωπαϊκούς «θεσμούς», αναφορικά με τη διαμόρφωση του κρατικού προϋπολογισμού για το 2020, προσχέδιο του οποίου κατατίθεται στη Βουλή στις αρχές του Οκτώβρη.

Παράλληλα, από τον επόμενο μήνα ξεκινά στα «γεμάτα» ο νέος κύκλος με τα «προαπαιτούμενα» της 4ης «μεταμνημονικής» «αξιολόγησης», στα οποία βέβαια «εμφιλοχωρούν» οι «ουρές» και οι «εκκρεμότητες» από την 3η «αξιολόγηση».

Σ’ αυτό το φόντο, η κυβέρνηση ΝΔ διαβεβαιώνει «επενδυτές» και «θεσμούς» για το γεγονός ότι θα οικοδομήσει πάνω στην «κληρονομιά» των μνημονίων και των προκατόχων της, με ρότα τη διατήρηση των όρων και των δεσμεύσεων της συμφωνίας, για τη διαμόρφωση του «φιλοεπενδυτικού περιβάλλοντος».

Σε κάθε περίπτωση, ανεξάρτητα από την όποια εξέλιξη του ΑΕΠ, του φετινού κρατικού προϋπολογισμού και των «πρωτογενών πλεονασμάτων», η κυβέρνηση της ΝΔ, σε συνέχεια των αντίστοιχων παρεμβάσεων της κυβέρνησης ΣΥΡΙΖΑ, αναμένεται να προχωρήσει άμεσα στην κατάθεση νέων νομοθετικών ρυθμίσεων αναφορικά με την εκχώρηση παραπέρα φοροελαφρύνσεων προς τους επιχειρηματικούς ομίλους και τις ισχυρές επιχειρήσεις.

Στο πλαίσιο αυτό:

  • Η κυβέρνηση ΝΔ προωθεί την περαιτέρω μείωση του συντελεστή φορολογίας επιχειρήσεων από 28% σε 20% σε δύο χρόνια, κάτι που σε ένα τμήμα του ήδη έχει προνομοθετήσει η κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ. Ως πρώτη δόση (από το 2020) προωθείται η μείωση του συντελεστή επί των επιχειρηματικών κερδών στο 24%. Παράλληλα, προωθείται η μείωση του φόρου επί των μερισμάτων που διανέμονται στους μετόχους (από 10% σε 5%), σε συνέχεια και εδώ της πολιτικής ΣΥΡΙΖΑ, ενώ σχεδιάζονται και ειδικά κίνητρα για προσέλκυση επενδύσεων με διπλασιασμό του χρόνου για συμψηφισμό ζημιών και δυνατότητα υπεραποσβέσεων στο 200%.
  • Στο φορολογικό νομοσχέδιο αναμένεται ακόμα να ενσωματωθούν τα φορολογικά επενδυτικά κίνητρα που υπάρχουν διάσπαρτα στη νομοθεσία, συμπεριλαμβανομένων των κινήτρων για την αγορά ακινήτων και την αναθέρμανση των επενδύσεων σε έρευνα και ανάπτυξη. Μάλιστα, οι φοροελαφρύνσεις προς τις ισχυρές επιχειρήσεις θεωρούνται «κλειδωμένες» και έτοιμες για ενσωμάτωση στον κρατικό προϋπολογισμό του 2020. Κι αυτό παρά το γεγονός ότι ανοιχτό παραμένει το ζήτημα για τον εντοπισμό του λεγόμενου «δημοσιονομικού κενού» για την επόμενη χρονιά, όπως αυτό εμφανίζεται στη βάση της αντιλαϊκής στοχοθεσίας για τα «πρωτογενή πλεονάσματα».
  • Στα σκαριά βρίσκονται και νέες παρεμβάσεις γύρω από τις διατάξεις του υπάρχοντος λεγόμενου «αναπτυξιακού νόμου», με την παροχή και νέων κινήτρων και με στόχο την προσέλκυση κερδοφόρων επενδύσεων. Μέχρι το τέλος Αυγούστου, το σχετικό νομοσχέδιο αναμένεται να δοθεί σε διαδικασία «δημόσιας διαβούλευσης», ενώ βέβαια οι διατάξεις του έρχονται να συμπληρώσουν το μπαράζ των κάθε είδους διευκολύνσεων που νομοθέτησε η κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ.
Φρέσκα κρατικά πακέτα στις τράπεζες

Το ζήτημα της διαχείρισης των «κόκκινων» τραπεζικών δανείων βρίσκεται επίσης στην πρώτη γραμμή της πολιτικής που ξεδιπλώνει η κυβέρνηση της ΝΔ, σε συνέχεια αυτής που εφάρμοσε και προετοίμασε την προηγούμενη περίοδο η κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ.

«Ο στρατηγικός σχεδιασμός της κυβέρνησης για το τραπεζικό σύστημα περιλαμβάνει την άμεση υιοθέτηση του μοντέλου εγγύησης του Δημοσίου σε τιτλοποιημένα περιουσιακά στοιχεία – αυτό που παλιότερα ήταν γνωστό ως ιταλικό μοντέλο (Assets Protection Scheme – APS)», σημειώνει με πρόσφατες δηλώσεις του ο υφυπουργός Οικονομικών, αρμόδιος για το χρηματοπιστωτικό σύστημα, Γ. Ζαββός.

Ουσιαστικά, πρόκειται για την υιοθέτηση της πρότασης του Ταμείου Χρηματοπιστωτικής Σταθερότητας (ΤΧΣ), όπως αυτή διαμορφώθηκε στο πλαίσιο της προηγούμενης κυβέρνησης και που αναλαμβάνει να διεκπεραιώσει η σημερινή.

Το εν λόγω σχέδιο αφορά τη μεταβίβαση προβληματικών δανείων από τις τράπεζες σε νέα εταιρεία, με την παράλληλη έκδοση ομολόγων, που μάλιστα θα έχουν την εγγύηση του Δημοσίου, έτσι ώστε να διασφαλίζονται οι «επενδυτές» και οι «παίκτες» που μυρίζονται κέρδη από τη δευτερογενή αγορά των «κόκκινων» δανείων.

Το οικονομικό επιτελείο της κυβέρνησης «ευελπιστεί» ότι μέσα στο φθινόπωρο θα έχουν ολοκληρωθεί οι διαπραγματεύσεις με την Επιτροπή Ανταγωνισμού της ΕΕ, προκειμένου – όπως τονίζεται – «να προχωρήσουμε αμέσως έπειτα στην εφαρμογή του μέσω της απαραίτητης νομοθετικής ρύθμισης, έτσι ώστε οι τράπεζες να μπορέσουν να προσαρμόσουν αντίστοιχα τα σχέδιά τους».

Τα νέα κρατικά πακέτα στήριξης των τραπεζικών ομίλων θα έχουν και συνέχεια, με την υιοθέτηση και της πρότασης που έχει υποβάλει η Τράπεζα της Ελλάδας, η οποία μεταξύ άλλων προβλέπει τη «μεταβίβαση σε Εταιρείες Ειδικού Σκοπού σημαντικού μέρους των μη εξυπηρετούμενων δανείων, μαζί με μέρος της «αναβαλλόμενης φορολογικής απαίτησης», που είναι εγγεγραμμένη στους ισολογισμούς των τραπεζών».

Να σημειωθεί ότι ο «αναβαλλόμενος φόρος» συνιστά το ήδη κατοχυρωμένο δικαίωμα των τραπεζών στην πλήρη φοροασυλία (μηδενικές καταβολές φόρου) μέχρις ότου αναπληρώσουν τη χασούρα τους από το «κούρεμα» των ελληνικών κρατικών ομολόγων το 2012 (PSI). Το «δικαίωμα» αυτό θα μεταβιβάζεται στην εταιρεία «ειδικού σκοπού», ουσιαστικά με τη μορφή κρατικής εγγύησης και ως ένα ακόμα κίνητρο για τη διαμόρφωση «δευτερογενούς αγοράς» προβληματικών δανείων.

Ουσιαστικά και οι δύο προτάσεις αφορούν τη διαμόρφωση νέων επιχειρηματικών συμπράξεων, υπό κρατική εγγύηση και με τη συμμετοχή ιδιωτών «επενδυτών», όπου θα περιέλθει ένα μεγάλο τμήμα από το «προβληματικό» χαρτοφυλάκιο των τραπεζών, σε συνδυασμό βέβαια με το σχέδιο κλιμάκωσης των πλειστηριασμών απέναντι στη λαϊκή στέγη, συμπεριλαμβανομένης της πρώτης κατοικίας.

Οι «ουρές» από τη διακυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ

Θυμίζουμε ότι η 3η έκθεση «ενισχυμένης εποπτείας» της Κομισιόν έρχεται πλέον να επισημάνει τις δεσμεύσεις που αναλαμβάνει να διεκπεραιώσει η σημερινή κυβέρνηση σε ό,τι αφορά τις καπιταλιστικές αναδιαρθρώσεις και τα «προαπαιτούμενα» της αντιλαϊκής συμφωνίας. Μεταξύ αυτών:

— Πλειστηριασμοί στη λαϊκή κατοικία: «Η διεξαγωγή ηλεκτρονικών πλειστηριασμών προχωρά σε ολόκληρη την επικράτεια, αν και με κάπως επιβραδυνόμενο ρυθμό. Ακόμα, ένα μεγάλο ποσοστό των πλειστηριασμών, περίπου 2/3 στο πρώτο τρίμηνο του 2019, σύμφωνα με στοιχεία που παρέχονται από τις ελληνικές αρχές, ακυρώνονται, αναστέλλονται ή αποβαίνουν άγονοι», επισημαίνει η Κομισιόν, δείχνοντας στην κατεύθυνση κλιμάκωσης των πλειστηριασμών και στη λαϊκή κατοικία, προκειμένου – όπως λένε – να επιτευχθούν οι στόχοι που έχουν θέσει οι τράπεζες.

— Φόροι και χαράτσια: Καθώς η επίτευξη των στόχων για τη μάζα των φορολογικών εσόδων και των πλεονασμάτων αφορά μεταξύ άλλων τη συγκέντρωση των «ληξιπρόθεσμων οφειλών», διαπιστώνεται ότι αυτές κινήθηκαν κάτω από το στόχο το 1ο τρίμηνο του 2019. Παράλληλα, διαπιστώνονται «καθυστερήσεις» στην «επικαιροποίηση» των αντικειμενικών αξιών ακινήτων, που βέβαια με τη σειρά τους αποτελούν τη βάση υπολογισμού για τα νέα χαράτσια του ΕΝΦΙΑ.

— Αναδρομικά: Διαμηνύουν και πάλι ότι «αν υπάρξουν δικαστικές αποφάσεις που ανατρέπουν διαρθρωτικές μεταρρυθμίσεις – κλειδιά, οι οποίες είχαν συμφωνηθεί στη διάρκεια του προγράμματος, οι δημοσιονομικές επιπτώσεις τέτοιων αποφάσεων θα πρέπει να αντιμετωπιστούν σε μεγάλο βαθμό με δράσεις στον ίδιο τομέα πολιτικής», δηλαδή με νέες περικοπές στην ίδια «πηγή».

— «Καθυστερήσεις» καταγράφονται και στην «αναμόρφωση» του συστήματος επιδομάτων αναπηρίας, με βάση τους παραπέρα «κόφτες» που έχει συμφωνήσει η κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ. Όπως επισημαίνεται, τα νέα κριτήρια για τον προσδιορισμό της αναπηρίας «βάσει λειτουργικής αξιολόγησης» δεν έχουν ακόμη καθοριστεί.

— Ιδιωτικοποιήσεις: Η «πρόοδος» προς την ολοκλήρωση των δεσμεύσεων που έχουν αναληφθεί έως το τέλος του 2019 απαιτεί μια σειρά από ενέργειες στην Εγνατία ΑΕ, στη ΔΕΠΑ, στα περιφερειακά λιμάνια Αλεξανδρούπολης και Καβάλας, στον Διεθνή Αερολιμένα της Αθήνας και στην ΕΥΔΑΠ. Στα ΕΛΠΕ δεν υποβλήθηκαν δεσμευτικές προσφορές, αυτό όμως έγινε στη Μαρίνα Αλίμου, με επόμενο βήμα την υπογραφή της συμφωνίας παραχώρησης.

Κατώτατος μισθός: Μόνιμο «προαπαιτούμενο» αποτελεί το ζήτημα της «παρακολούθησης των επιπτώσεων της αύξησης των κατώτατων μισθών και των συλλογικών διαπραγματεύσεων». Οπως ήδη προβλέπεται, «οι ελληνικές αρχές καλούνται να παρακολουθήσουν εκ του σύνεγγυς τις μισθολογικές εξελίξεις κατά το 2019 και να αναλύσουν τις επιπτώσεις που θα έχουν για την απασχόληση και την ανταγωνιστικότητα η πρόσφατη αύξηση του κατώτατου μισθού και οι αλλαγές στις συλλογικές διαπραγματεύσεις».

Φοροεπιδρομή στο λαϊκό εισόδημα μέχρι το τέλος του χρόνου

Τα «φρέσκα» χαράτσια του ΕΝΦΙΑ για το 2019 ετοιμάζει η κυβέρνηση, καθώς η διορία για την πληρωμή της πρώτης δόσης λήγει στις 31 Σεπτέμβρη. Η αποπληρωμή του φόρου προβλέπεται να γίνει σε 5 μηνιαίες δόσεις, μέχρι και το Γενάρη του 2020. Η πρώτη δόση του ΕΝΦΙΑ συμπίπτει χρονικά με αυτή για τη 2η δόση του φόρου εισοδήματος (2018) που επιβάλλεται σε μισθωτούς, συνταξιούχους κ.ά. Ειδικότερα, στο λογαριασμό που θα αποστείλει ο φοροεισπρακτικός μηχανισμός μέχρι το τέλος του έτους περιλαμβάνονται:

  • Φόρος εισοδήματος: Συνολικά 2,5 εκατ. νοικοκυριά θα πληρώσουν πάνω από 3 δισ. ευρώ σε τρεις δόσεις. Στα εκκαθαριστικά των φορολογικών δηλώσεων ενσωματώνονται ο φόρος εισοδήματος, το τέλος επιτηδεύματος, η ειδική εισφορά αλληλεγγύης κ.ά.
  • ΕΝΦΙΑ: Το ποσό που πρέπει να καταβάλουν οι ιδιοκτήτες ακινήτων ανέρχεται στα 3,2 δισ. ευρώ, από τα οποία αναμένεται να εισρεύσουν στο κρατικό ταμείο τα 2,65 δισ. ευρώ, εξαιτίας της αδυναμίας λαϊκών νοικοκυριών να πληρώσουν τα χαράτσια.
  • Παρακράτηση φόρου: Από το φόρο στο εισόδημα από μισθούς και συντάξεις, ο οποίος εισπράττεται με τη μορφή παρακράτησης, θα εισρεύσουν στο κρατικό ταμείο για το β’ εξάμηνο περί τα 3,4 δισ. ευρώ, τα οποία βέβαια θα πληρωθούν από τα λογιστήρια των επιχειρήσεων και τα ασφαλιστικά ταμεία των συνταξιούχων.
  • Τέλη κυκλοφορίας: Το Δεκέμβρη θα καταβληθεί ποσό ύψους 1 δισ. ευρώ για τα τέλη κυκλοφορίας του 2020.

Από τον «Ριζοσπάστη» του Σαββατο-Κύριακου 17-18/8/2019