ΑΚΤΟΠΛΟΪΑ: Στα όριά τους πληρώματα και πλοία – Νέα κατάπτυστη συμφωνία ΠΝΟ και εφοπλιστών – «Κανένα πρόβλημα» λέει ο υπουργός…

«Κανένα πρόβλημα», λέει ο υπουργός Ναυτιλίας, ο οποίος ετοιμάζει νέα προνόμια και χρήμα για τους εφοπλιστές.

«Ζεστό» χρήμα με πρόσχημα τις άγονες γραμμές, αλλά και για την ανανέωση του στόλου τους, όπως και νέα προνόμια ετοιμάζει η κυβέρνηση της ΝΔ προς τους εφοπλιστές των επιβατηγών πλοίων, σύμφωνα με όσα ανέφερε χτες ο υπουργός Ναυτιλίας Γ. Πλακιωτάκης στη διάρκεια συνέντευξης Τύπου στους ναυτιλιακούς συντάκτες. Ακόμα, ο ίδιος χαρακτήρισε …«συνήθη, για αυτό και δεν θα σχολιάσω», όπως είπε, τα καθημερινά περιστατικά των βλαβών των ακτοπλοϊκών πλοίων που προειδοποιούν για την εκρηκτική κατάσταση που έχουν διαμορφώσει εφοπλιστές και κυβερνήσεις τους – με τη σημερινή να παραλαμβάνει επάξια τη σκυτάλη – στις ακτοπλοϊκές συγκοινωνίες σε βάρος της ζωής των επιβατών και των ναυτεργατών.

Ο υπουργός έδωσε αυτή την προκλητική απάντηση, όταν ρωτήθηκε τι μέτρα θα πάρει για την προστασία της ανθρώπινης ζωής στη θάλασσα, καθώς οι εφοπλιστές για την κερδοφορία τους έχουν μειώσει στο μισό τον ακτοπλοϊκό στόλο, μειώνουν διαρκώς τις οργανικές συνθέσεις (αριθμός πληρώματος), ενώ για να καλυφθούν τα κενά, τα πλοία – τα περισσότερα υποσυντήρητα και αρκετά υπερήλικα – εκτελούν ασταμάτητα δρομολόγια, με πολλά από αυτά να είναι κυριολεκτικά «οδύσσειες». Το αποτέλεσμα είναι πληρώματα και πλοία να έχουν φτάσει στα όριά τους.

Την ώρα που ο Γ. Πλακιωτάκης χαρακτήριζε «συνήθη» περιστατικά τις βλάβες και ουσιαστικά άφηνε να εννοηθεί ότι δεν πρόκειται να ληφθεί κανένα μέτρο για την προστασία της ανθρώπινης ζωής, 26χρονος ναυτεργάτης είχε γλιτώσει την τελευταία στιγμή τη ζωή του όταν έσπασε κάβος στο ακτοπλοϊκό ταχύπλοο «SUPER EXPRESS» κατά τη διάρκεια απόπλου του από το λιμάνι της Μυκόνου με 391 επιβάτες. Ο κάβος «βρήκε» ωστόσο το ναυτεργάτη στο αριστερό πόδι, θρυψαλιάζοντας την κνήμη και την περόνη του. Το ίδιο πλοίο, μισή ώρα αργότερα, όταν κατέπλεε στο λιμάνι της Τήνου, του έπεσε στη θάλασσα ο αριστερός καταπέλτης από βλάβη στο υδραυλικό του σύστημα!

Αξίζει να σημειωθεί εδώ ότι παρά το γεγονός πως το ναυτεργατικό ατύχημα έγινε στο λιμάνι της Μυκόνου, το πλοίο απέπλευσε κανονικά και ο τραυματίας ναυτεργάτης αποβιβάστηκε στο επόμενο λιμάνι της Τήνου, καθώς η ναυτιλιακή εταιρεία δεν είχε …«καιρό για χάσιμο». Ο ναυτεργάτης, με την ειδικότητα ναύτη, μεταφέρθηκε αρχικά στο Κέντρο Υγείας του νησιού, ενώ λίγη ώρα αργότερα τον επιβίβασαν σε ταχύπλοο πλοίο για νοσοκομείο της Αθήνας καθώς η κατάσταση του ποδιού του κρίθηκε σοβαρή.

Ο υπουργός, ωστόσο, ήταν σαφής όσον αφορά τα μέτρα που ετοιμάζονται υπέρ των εφοπλιστών, αλλά και των μονοπωλίων που εκμεταλλεύονται τις λιμενικές υποδομές της χώρας. Οπως ανέφερε, «η ακτοπλοΐα την επόμενη περίοδο θα αντιμετωπίσει μεγάλες και σημαντικές προκλήσεις. Και αυτό αφορά κυρίως την εφαρμογή των νέων περιβαλλοντικών δεδομένων από 1/1/2020» με τα αποθειωμένα καύσιμα. «Αυτό, είπε, είναι ζήτημα που σαφώς μας απασχολεί, διότι αντιλαμβανόμαστε όλοι τι αρνητικές συνέπειες μπορεί να έχει όσον αφορά το κόστος λειτουργίας των επιχειρήσεων», για να προσθέσει πως «το μόνο μέτρο που είχε προωθηθεί από την προηγούμενη κυβέρνηση ήταν η αύξηση του προϋπολογισμού για τις άγονες γραμμές, κάτι που και εμείς θα επανακαταθέσουμε», διαβεβαιώνοντας τους εφοπλιστές ότι «τα μέτρα θα είναι πολύ πιο καίρια και πολύ πιο άμεσα».

Να σημειωθεί εδώ ότι ο υπουργός έχει ήδη αναφέρει «την ανάγκη χρηματοδότησης της ελληνικής ναυτιλίας ώστε να εξασφαλιστεί η βιωσιμότητά της». Οσον δε αφορά τις επιδοτήσεις των εφοπλιστών για τις άγονες γραμμές, σύμφωνα με τις δηλώσεις του πρώην αναπληρωτή υπουργού Ναυτιλίας Ν. Σαντορινιού, ο οποίος με κομπασμό είχε αναφέρει ότι «η πολιτική μας δέσμευση, ακόμη και μέσα σε δύσκολες δημοσιονομικές συνθήκες, για συνεχή αύξηση του προϋπολογισμού των άγονων γραμμών, έχει ήδη γίνει πράξη», τα ποσά που δόθηκαν στους εφοπλιστές είναι: «85 εκατ. ευρώ για το 2016 και το 2017, 89 εκατ. ευρώ για το 2018, την τρέχουσα δηλαδή δρομολογιακή περίοδο και 91,5 εκατ. ευρώ για το 2019».

Ο Γ. Πλακιωτάκης ανέφερε ακόμα ότι άμεσα η κυβέρνηση θα προχωρήσει και την ιδιωτικοποίηση των 10 περιφερειακών λιμανιών που άφησε στη μέση η κυβέρνηση του ΣΥΡΙΖΑ. Ηδη, σύμφωνα με τον ίδιο, είναι σε εξέλιξη σχετική μελέτη που θα καθορίσει το μοντέλο (παραχώρηση, υποπαραχώρηση, πώληση πλειοψηφικού πακέτου κ.ο.κ.).

ΕΦΟΠΛΙΣΤΕΣ – ΝΟΘΑ ΠΛΕΙΟΨΗΦΙΑ ΠΝΟ:
Νέα συμφωνία για το ξεζούμισμα των ναυτεργατών

Πριν καλά καλά στεγνώσει το μελάνι της υπογραφής από τη νόθα πλειοψηφία της ΠΝΟ με τον ΣΕΕΝ μιας ακόμη κατάπτυστης ΣΣΕ για το ξεζούμισμα των ναυτεργατών στα πλοία της ακτοπλοΐας καταγγελίες από τα πληρώματα των πλοίων αναφέρουν ότι οι εφοπ0λιστές δεν τηρούν ούτε αυτά τα ελάχιστα που έχουν υπογράψει:

“Από καταγγελία του Β’ Μηχανικού Πιτσικάλη Ευάγγελου, ο οποίος είναι ναυτολογημένος στο Ε/Γ-Ο/Γ πλοίο «TERRA JET» της ναυτιλιακής εταιρείας «SEAJETS Ν.Ε», η ναυτιλιακή εταιρεία δεν εφαρμόζει τη ΣΣΕ Ακτοπλοϊκών πλοίων.

Συγκεκριμένα δεν του καταβάλει πλήρως τις αποδοχές για τη δεδουλευμένη υπερωριακή εργασία, ενώ το πλοίο με βάση τη ΣΣΕ (άρθρο 19) δεν διαθέτει βιβλίο υπερωριών, δεν του καταβάλει αντίτιμο τροφής, κ.ά.

Απαιτούμε τον άμεσο έλεγχο και παρέμβαση των υπηρεσιών του ΥΕΝ, με βάση τα καταγγελλόμενα του συναδέλφου”.

Τα παραπάνω αναφέρουν σε έγγραφη καταγγελία, 1/8, προς το υπουργείο Ναυτιλίας τα ταξικά σωματεία ΠΕΜΕΝ – ΣΤΕΦΕΝΣΩΝ – ΠΕΕΜΑΓΕΝ, ενώ ΠΕΜΕΝ και ΣΤΕΦΕΝΣΩΝ (που εκπροσωπούνται στα πορθμεία) σε ανακοίνωσή, 31/7, σημειώνουν ότι:

«Ο εργοδοτικός – κυβερνητικός συνδικαλισμός της ΠΝΟ προχώρησε σε συμφωνία για την ανανέωση της ΣΣΕ για το 2019 με την  Ένωση Πλοιοκτητών Πορθμείων, με την ίδια αύξηση του 2% όπως στην επιβατηγό ναυτιλία, υπονομεύοντας τις πραγματικές ανάγκες των ναυτεργατών, από την επίθεση που έχουν δεχτεί στο σύνολο των δικαιωμάτων τους, από εφοπλιστές και τις μέχρι σήμερα κυβερνήσεις.

Η επιθετικότητα των εφοπλιστών θα ενταθεί σε  όλες τις κατηγορίες καραβιών, οπλίζεται από την αντιλαϊκή πολιτική που συνεχίζει και η κυβέρνηση της ΝΔ, με την στήριξη του εργοδοτικού – κυβερνητικού συνδικαλισμού.

Στις κατευθύνσεις τους η διεύρυνση της ανασφάλιστης εργασίας, η μη εφαρμογή ΣΣΕ – κοινωνικής ασφάλισης για όλους τους ναυτεργάτες, οι μειωμένες οργανικές συνθέσεις με την εντατικοποίηση της δουλειάς, η ανεργία, το χτύπημα των συνδικαλιστικών δικαιωμάτων, στο βωμό της ανταγωνιστικότητας και της κερδοφορίας, η υπονόμευση ακόμα και της ανθρώπινης ζωής στη θάλασσα.

Καλούμε τους ναυτεργάτες όλων των ειδικοτήτων με οργάνωση και αγώνα να δυναμώσουμε την ταξική πάλη στα καράβια, παντού, να υπερασπίσουμε τις δικές μας ανάγκες και όχι τα κέρδη των μονοπωλίων, με την ανάπτυξη πολύμορφων αγωνιστικών κινητοποιήσεων.»